Nog altijd mijden containerschepen het Suezkanaal vanwege de aanhoudende aanvallen van de Houthi-rebellen vanuit Jemen op schepen in de Rode Zee. De meerderheid van de containersector verwacht niet dat ze op de korte termijn wel weer gebruik kunnen maken van die route, blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Drewry. 'Het is uitermate onzeker' benadrukt FD-journalist Pieter Lalkens. Dat meldt BNR Radio.
Een containerschip vaart door het Suezkananaal. Photo © Donvictorio | Dreamstime.com
Vanwege de aanhoudende aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee, vermijden containerschepen nog steeds het Suezkanaal. Deze schepen moeten omvaren via Kaap de Goede Hoop, wat de reistijd met gemiddeld zeven tot tien dagen verlengt en aanzienlijke extra kosten met zich meebrengt.
De containersector is pessimistisch over de situatie. Volgens een onderzoek van Drewry verwacht 60 procent van de grote verladers en goederenvervoerders dat het Suezkanaal pas in de eerste helft van 2025 weer veilig bevaarbaar zal zijn. Veertien procent denkt dat dit pas in de tweede helft van 2025 zal gebeuren, terwijl een klein deel (17 procent) hoopt dat het later dit jaar al mogelijk is.
De aanhoudende aanvallen hebben geleid tot verstoringen in vaarschema's, dichtslibbende havens en stijgende kosten. "Dit kost iedereen geld," concludeert Lalkens, die opmerkt dat containerprijzen de afgelopen weken met tientallen procenten zijn gestegen.
Hoewel 60 procent van de ondervraagden denkt dat het nog minstens drie maanden zal duren voordat de prijzen weer normaliseren, is de verwachting dat de prijzen fors zullen dalen zodra het Suezkanaal weer veilig in gebruik kan worden genomen.
Bron: BNR