Furniture1 is een van de toonaangevende pure play meubel e-commerce bedrijven in Europa. Pijus Makarevicius richtte het bedrijf op in Litouwen in 2008. Vandaag de dag zijn ze aanwezig in 17 Europese landen, van Portugal tot Estland en van Griekenland tot Nederland. ''In sommige van deze landen zijn we de grootste e-store in de meubelcategorie, terwijl we in andere landen nieuwkomers zijn. We bieden tienduizenden meubelartikelen aan, afkomstig van toonaangevende telers uit Polen, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Bulgarije, Turkije, China en andere landen,'' aldus de oprichter.
InteriorDaily had een interview met oprichter Pijus Makarevicius over zijn strategie voor zijn Europese vestigingen, de huidige economische uitdagingen, zijn groeiplannen en meer.
Oprichter Pijus Makarevicius.
Wat onderscheidt Furniture1 van andere vergelijkbare retailers?
''Furniture1 heeft een sterke ondernemerscultuur, op alle niveaus binnen de organisatie. Hierdoor konden we de afgelopen jaren snel uitbreiden. Hoewel al onze winkels onafhankelijk worden gerund om het unieke karakter van elke lokale markt te weerspiegelen, volgen ze dezelfde waarden en hoge normen inzake klantenservice.
We hebben een voorraadarm bedrijfsmodel, waarbij we vertrouwen op onze expertise in logistiek om goederen snel van de leveranciers naar de klanten te brengen. We hebben meer dan 20 cross-dock magazijnen in Europa en we hebben onze eigen last mile delivery in de meeste markten waar we aanwezig zijn.''
Voor welke uitdagingen staan jullie momenteel in een enigszins uitdagende economische markt?
''De trage economische groei in Europa in de afgelopen jaren, in combinatie met de oorlog in Oekraïne, heeft de focus van de Europese consument in veel opzichten verlegd. De tragere groei van vorig jaar stelde ons in staat om meer na te denken over onze interne processen en op zoek te gaan naar nieuwe groeikansen en nieuwe markten. Ons wendbare bedrijfsmodel stelt ons in staat om ons snel aan te passen aan veranderingen in de economie, zowel positief als negatief.''
Jullie zijn aanwezig in 17 verschillende landen in Europa, wat is het grootste verschil tussen de landen en hoe spelen jullie in op elke lokale markt?
''Door onze brede geografische aanwezigheid hebben we een vrij goed beeld van de lokale trends op het gebied van meubels en e-commerce in het grootste deel van Europa. We waren verrast te horen hoe vergelijkbaar klanten uit alle markten zijn als het gaat om smaak en voorkeuren.
Verschillen zijn er vooral in de logistieke en betalingsinfrastructuur van de verschillende delen van Europa. In sommige van onze markten betalen klanten liever online als ze bestellen, terwijl in andere markten, zoals in Zuidoost-Europa, rembours nog steeds de standaard is. Klanten uit kleinere Europese markten hebben hogere verwachtingen als het gaat om de snelheid van levering, terwijl consumenten in grotere landen accepteren dat ze gemiddeld een paar dagen langer moeten wachten.''
Is er één land dat er op dit moment echt uitspringt?
Lees hier het complete interview verder. (InteriorDaily)
Meer informatie:
Meubilair1
[email protected]
www.furniture1.eu