Het Europees kampioenschap voetbal, dat tot 15 juli in Duitsland plaatsvindt, heeft de stemming onder consumenten en hun bestedingen gestimuleerd, zo blijkt uit een recente enquête die Appinio heeft uitgevoerd namens de Duitse vereniging van retailers (HDE). Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.000 personen in de leeftijd van 16 tot 65 jaar. Tuinmeubelretailers zullen blij zijn om te weten dat de stijging van de uitgaven naar verwachting invloed zal hebben op deze sector van de meubelmarkt.
Foto: Dreamstime.com
Veel consumenten plannen speciale aankopen tijdens het toernooi, waarbij fanartikelen zoals sjaals, vlaggen en teamdecoraties bijzonder populair zijn. Ongeveer 31% van de respondenten gaf aan deze artikelen te willen kopen.
Sportartikelen zoals ballen, schoenen en shirts staan ook op het boodschappenlijstje van ongeveer een kwart van de ondervraagden. Daarnaast is bijna 20% van de respondenten van plan om artikelen als barbecues of tuinmeubilair aan te schaffen voor persoonlijk gebruik tijdens het EK.
In het verleden hebben grote sportevenementen de afzet in de retail in verschillende sectoren en productcategorieën altijd gestimuleerd.
Het HDE schat dat de Duitse retail € 3,8 miljard meer kan afzetten tijdens het Europees Kampioenschap Voetbal, wat de economische impact en de verwachte verhoogde consumentenactiviteit tijdens deze periode onderstreept.
Bron: www.moebelmarkt.de