Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Klant koopt matras, die ligt niet lekker: wat nu?

Een klant gaat naar de winkel en test een matras uit en bestelt vervolgens een matras. Na een aantal weken ontvangt de klant het bestelde matras thuis. In de praktijk blijkt dit matras voor deze klant toch niet goed te liggen. Wat nu? Heeft ze recht op herroeping, ondanks dat ze het matras heeft uitgeprobeerd in de winkel? En wat zijn de rechten van de verkoper? Olga IJtsma, werkzaam als jurist op Lex Law Company in Groningen, gaat er in dit artikel dieper op in. Ze belicht onder andere de wettelijke herroepingstermijn, het conformiteitsbeginsel en de rol van de verkoper.


Inzet: Olga IJtsma. Afbeelding ter illustratie © Tirrasa | Dreamstime.com

Olga IJtsma: "Ja, de wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen geldt ook voor matrassen die in de winkel zijn gekocht en getest. De klant heeft dus in principe het recht om het matras binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgaaf van redenen te retourneren.

Maar in dit geval heeft de klant het matras 3 weken beslapen. Het matras is dus niet nieuw meer en is minder waard geworden. De verkoper kan in het terug te betalen bedrag een waardevermindering berekenen.

De koper kan een beroep doen op het conformiteitsbeginsel. Dit houdt in dat het product dat je koopt moet voldoen aan de eisen van de koopovereenkomst. In dit geval betekent dit dat het matras de eigenschappen moet hebben die de verkoper heeft beloofd, zoals een goede ondersteuning.

In de reclame-uiting staat dat het matras een "fantastisch comfort heeft". De verkoper heeft tijdens de verkoop echter ook gezegd dat een goed ligcomfort persoonlijk is. De rechter zal dus moeten beoordelen of de reclame-uiting een misleidende belofte was of dat de verkoper voldoende duidelijk heeft gemaakt dat ligcomfort persoonlijk is.

Het conformiteitsbeginsel is een ingewikkeld juridisch begrip. De rechter zal bij deze zaak verschillende factoren meewegen. Wat zijn de exacte bewoordingen van de reclame-uiting? Heeft de verkoper beloofd dat het matras voor iedereen perfect ligt of heeft de verkoper de eigenschappen van het matras in zijn algemeenheid beschreven? Heeft de verkoper een goed advies gegeven en aan de klant aangegeven dat het ligcomfort van een matras per persoon kan verschillen? Heeft de verkoper aan de klant aangegeven dat het ligcomfort per persoon verschillend kan zijn? Is het matras door de klant in de winkel lang genoeg uitgeprobeerd? In hoeverre is het matras door de klant gebruikt? Is er zichtbare schade aan het matras?

Een goede verkoper zal de klant altijd goed informeren over de eigenschappen van het matras, en uitleggen dat ligcomfort subjectief is. De verkoper kan de klant ook adviseren om eerst het model uit de winkel te lenen en thuis uit te proberen. Een andere mogelijkheid is dat bij sommige modellen de leverancier een omruilgarantie geeft. In zo´n geval kan de klant binnen een bepaalde termijn het matras nog omruilen voor een andere hardheid of uitvoering.

In deze zaak is het lastig te voorspellen wat de rechter zal beslissen. De klant heeft in principe recht op herroeping, maar het matras is wel minder waard geworden door gebruik. De rechter zal ook moeten beoordelen of de reclame-uiting misleidend was.

Het is belangrijk dat zowel de klant als de verkoper op de hoogte zijn van hun rechten en plichten. Van de verkoper mag verwacht worden dat deze informeert naar de wensen en behoeften van de klant. Wat is bijvoorbeeld de lengte en het gewicht van de klant, heeft de klant ook lichamelijke klachten? Een andere belangrijke vraag is of de klant op de rug, zij op buik slaapt. Een verkoper moet aan de hand van de antwoorden een zo goed mogelijk advies geven.

In dit geval heeft de klant zijn rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld. De rechtsbijstandverzekering kan de klant adviseren en procederen namens de klant. Belangrijk in deze zaak zijn ook de algemene voorwaarden van de verkoper. Hierin kunnen aanvullende regels staan over herroeping en garantie. Het is belangrijk dat de klant deze informatie goed leest. Ook kan de consumentenbond een rol spelen in dit soort zaken.

Het is belangrijk dat consumenten zich bewust zijn van hun rechten bij het kopen van een matras. Verkopers hebben de plicht om consumenten goed te informeren, en consumenten hebben het recht om gebruik te maken van de herroepingstermijn. Het is belangrijk dat de klant zich goed laat informeren door verkoper en ook de tijd neemt voor het proefliggen.

In deze zaak is het spijtig dat de klant niet tevreden is met het matras. De verkoper heeft wellicht meer kunnen doen om de klant te informeren over het feit dat ligcomfort subjectief is.

Het is belangrijk dat we met z'n allen werken aan een eerlijke en transparante markt, waar zowel consumenten als verkopers met een gerust hart kunnen kopen en verkopen", besluit ze.

Reageren?
Lex Law Company
Olga IJtsma
[email protected]
Tel: 06-18427700

Publicatiedatum: