Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Artikel in Het Financieele Dagblad:

'Zelfs specialisten zijn verrast door sterke stijging containertarieven'

Sinds begin mei zijn de containertarieven onverwacht sterk gestegen, wat analisten en rederijen verraste. Maersk onderstreepte deze trend door voor de tweede keer binnen een maand hun winstprognose te verhogen. De Deense rederij is nu zo optimistisch over de markt dat ze hun winst-prognose voor 2024 hebben verhoogd naar een bandbreedte van $7 miljard tot $9 miljard, terwijl deze begin mei nog op $4 miljard-$6 miljard lag. Analist Simon Heaney van Drewry erkende dat de marktinschatting onjuist was. Dat schrijft Het Financieele Dagblad.

Op 30 mei bedroeg de spotprijs voor het vervoer van een 40-voets container volgens Drewry $4226, bijna $300 meer dan eind januari, het vorige hoogtepunt. De eerdere stijging werd veroorzaakt door problemen in de Rode Zee vanwege aanvallen van Houthi-rebellen. Daarna daalden de tarieven, en deskundigen verwachtten dat deze daling zou aanhouden, maar de realiteit bleek anders.


Foto: Dreamstime.

De problemen rond de Rode Zee hebben geleid tot langere vaartijden doordat schepen omvaren via Kaap de Goede Hoop. Dit resulteert in verstoorde vaarschema's en operationele knelpunten, wat een tekort aan lege containers in Aziƫ veroorzaakt en leidt tot meer geannuleerde afvaarten en congestie in Aziatische havens. Dat legt Heaney uit.

Ondanks de komst van een miljoen containers aan nieuwe scheepscapaciteit in de eerste maanden van dit jaar, heeft de hogere vraag naar containervervoer de tarieven doen stijgen. Bedrijven hebben hun bestellingen vervroegd uit angst voor toekomstige problemen, waardoor het gebruikelijke piekseizoen eerder begon. Hoewel het aanbod van scheepscapaciteit in de tweede helft van het jaar zal toenemen, blijft het moeilijk om de verdere ontwikkeling van de tarieven te voorspellen.

Bron: Het Financieele Dagblad

Publicatiedatum: