Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Stagnaties in havens Azië en het Midden-Oosten'

Mærsk verwacht fors meer winst te maken

Als gevolg van de aanhoudend sterke vraag op de containermarkt en de verstoring veroorzaakt door de aanhoudende crisis in de Rode Zee, ziet A.P. Moller - Mærsk A/S stagnaties in de havens te Azië en het Midden-Oosten. De stijgingen van de containervrachttarieven dragen hieraan bij. "Deze ontwikkeling bouwt zich geleidelijk op en zal naar verwachting bijdragen aan sterkere financiële prestaties in de tweede helft van 2024", laat de rederij weten.

Op basis van deze ontwikkeling verhoogt Mærsk zijn verwachtingen voor het hele jaar 2024. De Deense gigant verwacht nu een onderliggende EBITDA van 7 tot 9 miljard dollar en een EBIT van 1 tot 3 miljard dollar (voorheen respectievelijk 4 tot 6 miljard dollar en -2 tot 0 miljard dollar), en vrije kasstroom van minimaal 1 miljard dollar (voorheen minimaal -2 miljard dollar).


Foto: Dreamstime.

Nieuwe fase ingegaan
Vincent Clerk, CEO van Mærsk: "De afgelopen maand is de markt voor containervervoer een nieuwe fase ingegaan, gedreven door de verstoringen als gevolg van de aanhoudende crisis in de Rode Zee en de rimpeleffecten op de mondiale toeleveringsketens. Hoewel de vraag naar containervervoer sterk blijft, wordt het aanbod negatief beïnvloed door gemiste afvaarten, langere routes, tekorten aan uitrusting en vertragingen, die hebben geleid tot toegenomen congestie in verschillende belangrijke havens in Azië en het Midden-Oosten. Deze onevenwichtigheid tussen vraag en aanbod heeft een onmiddellijke en diepgaande impact gehad op de vrachttarieven.

Na een stabiel eerste kwartaal wonnen de prijsstijgingen in april en mei in veel regio's aan kracht. De aanhoudende bedreigingen voor commerciële schepen in de Rode Zee en de toenemende knelpunten in de toeleveringsketen geven aan dat deze situatie niet snel zal verbeteren. Er zal meer capaciteit dan verwacht nodig zijn om deze problemen op te lossen en de mondiale toeleveringsketen te stabiliseren. Dit heeft ertoe geleid dat we de vooruitzichten voor de rest van het jaar opnieuw hebben beoordeeld en onze financiële verwachtingen hebben bijgesteld."

Meer informatie:
A.P. Moller - Mærsk A/S
www.maersk.com

Publicatiedatum: