Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitse detailhandel verwacht door EK voetbal extra omzet van 3,8 miljard euro

Ter gelegenheid van het Europees Kampioenschap voetbal dat dit jaar in Duitsland plaatsvindt, schat de Duitse Detailhandelsvereniging (HDE) de extra omzet in de detailhandel op 3,8 miljard euro. Uit een enquête onder 1.000 personen door HDE en Appinio blijkt dat vooral voedsel en fanartikelen erg in trek zijn.

Foto: Dreamstime.com

'In de detailhandel zorgen grote sportevenementen altijd voor een verkoopimpuls. Het EK voetbal van dit jaar in eigen land zou de consumptie in individuele sectoren en productgroepen kunnen stimuleren,' zegt HDE-directeur Stefan Genth. Zoals uit de enquête van HDE en Appinio blijkt, is voedsel bij deze gelegenheid bijzonder populair. Meer dan 41 procent van de ondervraagden is van plan snacks, gegrild voedsel, dranken en andere voedingsmiddelen te kopen. Fanartikelen zoals sjaals, vlaggen en decoratieve items worden door 31 procent gebruikt. Ook voor sportartikelen, huis- en tuinproducten, speelgoed en elektronica worden individuele verkoopseffecten verwacht.

Van de ondervraagden die geld willen uitgeven aan het Europees Kampioenschap voetbal, plant de meeste (32 procent) extra aankopen van 101 tot 200 euro, 28 procent verwacht tussen de 51 en 100 euro uit te geven, terwijl acht procent meer dan 500 euro wil spenderen. 'De ontwikkeling van de EK-omzet in de detailhandel hangt ook samen met het verloop van het toernooi. Als de Duitse nationale ploeg een nieuw zomersprookje speelt en ver komt, zou dat het consumentenvertrouwen merkbaar kunnen verhogen,' zegt Genth.

De meerderheid van de respondenten toont interesse in het Europees Kampioenschap. Bijna 70 procent is van plan alle of geselecteerde wedstrijden van het toernooi te kijken als dat mogelijk is. De verwachtingen over de prestaties van het Duitse nationale voetbalelftal zijn gemengd. Ongeveer 25 procent acht het waarschijnlijk dat ze de kwartfinales bereiken, terwijl ongeveer een vijfde verwacht dat ze het tot de finale in Berlijn schoppen. Het Europees Kampioenschap voetbal 2024 vindt plaats in Duitsland van 14 juni tot 14 juli.

De representatieve bevolkingsenquête werd begin mei uitgevoerd door HDE en Appinio. Er werden 1.000 mensen in Duitsland van 16 tot 65 jaar ondervraagd.

Meer informatie:
HDE
www.einzelhandel.de

Publicatiedatum: