Het vervoer van containers per binnenvaartschip is vorig jaar ingezakt met 37%. Met name Duitse verladers kozen voor de weg vanwege de onvoorspelbaarheid van de waterstanden in de Rijn. Dat meldt Nieuwsblad Transport.
Containerschip op de Maas passeert Dordrecht. © TonyTaylorStock | Dreamstime.com
Het containervervoer per binnenvaartschip vertoonde afgelopen jaar een opmerkelijke daling van 37%. Terwijl in 2022 nog 47,1 miljoen ton aan containers werd vervoerd, slonk dit cijfer in 2023 tot slechts 29,5 miljoen ton. Deze afname wordt toegeschreven aan een 'reverse modal shift', waarbij vooral Duitse verladers de voorkeur gaven aan de weg vanwege de onvoorspelbaarheid van de waterstanden in de Rijn.
Deze verschuiving wijst op de uitdagingen waarmee de binnenvaartsector wordt geconfronteerd, met name als gevolg van de onstabiele wateromstandigheden op de Rijn. De keuze van verladers voor de weg als alternatief illustreert de noodzaak voor de industrie om flexibel om te gaan met veranderende omstandigheden en de betrouwbaarheid van transportroutes te waarborgen.