Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Europese rederijen kiezen voor slankere routes en minder stops

Antwerpen dreigt functie aanloophaven te verliezen

De Europese rederijen Maersk en Hapag-Lloyd kondigen een nieuwe alliantie genaamd Gemini aan, met als doel een slankere strategie voor scheepvaartroutes met minder stops. Deze alliantie, die vanaf 2025 actief zal zijn, combineert delen van de vloten van beide rederijen en bestaat uit 290 containerschepen met een totale capaciteit van 3,4 miljoen TEU. Maersk levert 60% van de capaciteit, terwijl Hapag-Lloyd de overige 40% bijdraagt.



Deze herstructurering van allianties, gericht op schaalvergroting, kan mogelijk negatieve gevolgen hebben voor de haven van Antwerpen. De nieuwe strategie omvat slankere routes met minder stops, waarbij bepaalde havens als hubs worden aangewezen. Voor Noord-Europa zijn de gekozen hubs Wilhelmshaven en Bremerhaven in Duitsland en Rotterdam in Nederland, zonder directe aanloop gepland voor Antwerpen.

Bron: De Tijd

Publicatiedatum: