Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mecam toont flexibiliteit in uitdagende markt:

CEO Luc Meers: "We moeten noodgedwongen meer met buitenlandse partners samenwerken"

Ooit werd Dilsen-Stokkem gekenmerkt door de mijnbouw. Werkmigranten vanuit alle uithoeken van Europa kwamen naar de Vlaamse stad. Ondanks dat er hier en daar nog overblijfselen van dit tijdperk zichtbaar zijn, heeft een andere sector het voortouw overgenomen. Meubels staan hier vandaag centraal.

Een van de drijfveren is de Mecam Group. De meubelproducent is al 46 jaar actief in Dilsen-Stokkem en ondersteunt sinds 1978 de werkgelegenheid in Limburg met honderden regionale werknemers. Lokaal geproduceerd vakmanschap klinkt mooi, maar heeft ook een keerzijde.


Luc Meers, CEO van de Mecam Group.

'Oneerlijke' concurrentie
In Belgiƫ produceren betekent ook Belgische salarissen betalen. "De loonstijgingen die we in ons land voor de kiezen krijgen zijn enorm", begint Luc Meers. De CEO van Mecam gunt zijn medewerkers de wereld, maar legt uit dat het de concurrentiepositie onder druk zet. "Vooral bij productiebedrijven schieten de lonen de lucht in. We moeten concurreren met bedrijven die in lagelonenlanden produceren. Daardoor komt het bedrijfsresultaat onder druk te staan en bepaalt uiteindelijk ook onze toekomst."

Out of the box
Deze ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat Mecam out of the box heeft moeten denken, of beter gezegd, out of the country. "We hebben zeer nauwe samenwerkingen met twee partners in Polen. Dat is al jaren zo. Echter, zullen we deze samenwerking noodgedwongen verder intensiveren." Een aanzienlijk gedeelte van de productie gebeurt momenteel al via deze partners, maar in de komende jaren zal het aandeel verschuiven tot wel 80 tot 85 procent.

Merkenarsenaal
Ondanks de uitdagende markt blijft Luc rustig. "Ik heb volledig vertrouwen in onze bedrijfsstructuur, zelfs als de markt nog een tijd zo blijft. Ten eerste hebben we veel kapitaal in de groep en ten tweede kunnen we ons onderscheiden door ons uitgebreide aanbod." Het merkenportfolio van de Mecam Group bestaat uit de labels: Neo-Style, Ligna (i.s.m. DFM), Moome, Indera, Authentix en Otium Care.



Van trendvolger tot -setter
Niet alleen de markt is constant in beweging, ook Mecam zelf staat niet stil. "Ik durf wel te zeggen dat we een trendsetter zijn geworden. Vroeger waren we eerder een trendvolger," stelt Luc. Deze nieuwe benadering brengt ook risico's met zich mee. "Het is altijd afwachten of de modellen daadwerkelijk aanslaan. Het geeft vertrouwen dat de meubels in de meeste gevallen in de smaak vallen."

Kernwaarde voortzetten
Er kan van alles veranderen, maar de kern binnen het familiebedrijf blijft hetzelfde. "Gastvrijheid en warmte horen bij de organisatie. Dat was al toen mijn vader er nog was, een eerlijke en rechtvaardige man", zo beschrijft Luc zijn vader. Deze kernwaarde wil hij koste wat het kost koesteren, zowel naar medewerkers als naar klanten toe. "De klantvriendelijkheid, in de volledige breedte van het bedrijf, is misschien wel onze sterkste kracht", besluit Luc."

Meer informatie:
Mecam Group
Vilvertstraat 11
3650 Dilsen-Stokkem
+32 (0)89 79 82 99
[email protected]
www.mecamgroup.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer