Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht van containerschepen die getroffen zijn door het conflict in de Rode Zee

De recente aanvallen van de Houthi-groep hebben aanzienlijke gevolgen voor wereldwijde toeleveringsketens. Tot nu toe zijn 181 schepen omgeleid vanwege het voortdurende conflict, met 27 schepen die nog steeds in het kanaal liggen. Een analyse van Project44 geeft aan dat de doorvoertijden voor de getroffen schepen met 7 tot 20 dagen zullen worden verlengd. Het volume van schepen dat het kanaal doorkruist, is met meer dan 59% gedaald sinds het begin van de aanvallen. Project44, dat zichzelf beschouwt als het wereldwijd toonaangevende platform voor verladers en logistieke dienstverleners, heeft de situatie samengevat.

Foto © Denys Yelmanov | Dreamstime.com

De Houthi-rebellen uit Jemen hebben aanvallen gelanceerd op containerschepen in de Straat van Bab al-Mandeb met behulp van raketten en drones. Onder de getroffen schepen bevinden zich het Hapag-Lloyd schip Al-Jasrah, MSC Palatium III, M/V Swan Atlantic, MSC United VIII, en Maersk Hangzhou geëxploiteerd door Inventor Chemical Tankers.

De meest recente aanval vond plaats op 31 december 2023. Op 14 december ontsnapte het Maersk-schip Gibraltar ternauwernood aan een raketaanval. Grote scheepvaartbedrijven zoals Hapag-Lloyd, MSC, Evergreen en CMA CGM hebben hun activiteiten in de Rode Zee tijdelijk opgeschort. Maersk hervatte het scheepvaartverkeer door de Rode Zee maar kondigde een nieuwe opschorting aan na de recente aanval op een van zijn schepen. Bovendien heeft het olie- en energiebedrijf BP zijn activiteiten in de Rode Zee gestaakt.

Op 18 december lanceerde een coalitie bestaande uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Bahrein, Canada, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Spanje en de Seychellen "Operatie Prosperity Guardian" geconcentreerd rond de Rode Zee. Het doel van de coalitie is om risico's voor koopvaardijschepen te minimaliseren, aanvallen te voorkomen en de wereldhandel te beschermen. Verschillende andere landen hebben hun steun uitgebreid. Als reactie op de noodoproep van Maersk Hangzhou zonk de VS drie Houthi-schepen. Onmiddellijk daarna stuurde Iran een oorlogsschip naar de regio. De aanvallen gaan door, en de inzet van een oorlogsschip door een bondgenoot van de Houthi dreigt de situatie verder te escaleren.

Schepen in de regio staan voor de keuze om het verhoogde risico te accepteren van navigeren rond Afrika of te ankeren en te wachten op een veilige doorgang.

Kaart van containerschepen getroffen door conflicten in de Rode Zee. Donkerblauwe stippen vertegenwoordigen schepen die hebben gedreven. Lichtblauwe stippen vertegenwoordigen schepen die zijn omgeleid. Foto: Project44.

Begin januari 2024 schat Project44 een totaal van 181 schepen die rond Afrika navigeren. De AI-gedreven geschatte aankomsttijden (ETA) van Project44 geven aan dat de doorvoertijd voor de meeste navigerende schepen met 7 tot 20 dagen zal toenemen. Sommige omgeleide schepen hebben hun snelheid verhoogd om de resulterende vertragingen te minimaliseren. Dit leidt echter tot een hoger brandstofverbruik, waardoor de prijzen in de maritieme vervoerssector stijgen.

Nog eens 26 schepen blijven op hun huidige locaties, de ontwikkelingen van het conflict in de gaten houdend. Ondanks de lancering van Operatie Prosperity Guardian, vermijden deze schepen de doorgang, wat wijst op aanhoudende bezorgdheid onder verladers over de veiligheid van de Rode Zee. Project44 merkt op dat sommige schepen die eerder als omgeleid waren gemarkeerd, terugkeren naar de straat, voornamelijk schepen die worden geëxploiteerd door Maersk, dat kortstondig de activiteiten in de Rode Zee hervatte. Het is waarschijnlijk dat deze schepen zich na de weekendaanval zullen terugtrekken. De "Kaart van containerschepen getroffen door het conflict in de Rode Zee" biedt een overzicht van alle 207 getroffen schepen.

Vergeleken met 21 december is de impact toegenomen. De Kaap de Goede Hoop ervaart zwaarder en consistent maritiem verkeer. Veel van de schepen die wachten op een verbeterde situatie, navigeren nu rond de Kaap de Goede Hoop, terwijl sommigen op hun posities blijven.

Ondanks de verhoogde risico's, blijven sommige schepen hun geplande schema's volgen. In de week van 17 december tot 24 december doorkruisten in totaal 66 schepen het kanaal. In de week van 24 december tot 31 december bleven aanzienlijk minder schepen, slechts 33, over, wat wijst op een afname van 55% in het dagelijkse maritieme verkeer. Waar voor de aanvallen bijna 15 schepen dagelijks voeren, staat het aantal nu op slechts 6,6 schepen per dag.

Naarmate scheepvaartbedrijven plannen aankondigen om schepen om te leiden, moeten handelsroutes die gebruik maken van het Suezkanaal zich voorbereiden op aanzienlijke vertragingen. De handel tussen Azië en Europa/Middellandse Zeegebied is het meest getroffen, goed voor vier van de top vijf belangrijkste transportroutes. De handel tussen Noord-Amerika (vooral de oostkust) en Azië zou zwaardere gevolgen kunnen ondervinden vanwege de aanhoudende droogteproblemen bij het Panamakanaal, omdat dit dient als de meest efficiënte omleidingsoptie. Hoewel de genoemde handelsroutes verantwoordelijk zijn voor het grootste aantal reizen door het kanaal, maken meer dan 33 andere handelsroutes regelmatig gebruik van het kanaal en worden ook getroffen door het conflict.

Bron: www.project44.com

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer