De onrust in de Rode Zee, voortkomend uit aanvallen door Houthi-rebellen, zorgt ervoor dat de containerprijzen in een enorm tempo oplopen. Om een beeld te krijgen van de prijs die betaald moet worden, kijkt men vaak naar indexen zoals de World Container Index of Shanghai Containerized Freight Index. Zo zou er momenteel zo'n $ 2.700 betaald moeten worden voor een veertigvoets (40ft) container. Echter liggen deze prijzen in de praktijk een stuk hoger.
"De prijzen stijgen zo gigantisch snel, dat de indexen het niet bij kunnen houden. Voor een 40ft container betaal je tussen nu de $ 4.400 en $ 4.900", vertelt Ronald Verdult van meubelimporteur RVDesign. De prijzen stijgen continue en reeds gemaakte boekingen worden ook zo maar geannuleerd door rederijen. Volgens Ronald is er geen pijl op te trekken. "Op 5 december had ik een boeking staan voor $ 1.100. Nog voor het eind van de maand moest ik bijna $ 4.000 betalen."
Ronald Verdult, van RV Design, tijdens Meubelbeurs Brussel 2023.
Piraterij
Dat de prijzen en levertijden oplopen door het ontlopen van het Suezkanaal, begrijpt Ronald. Maar de manier waarop rederijen zich opstellen, schiet bij hem in het verkeerde keelgat. Hij vindt de stijging disproportioneel en zet er grote vraagtekens bij. "Ze nemen wéér een loopje met ons. Het is gewoon piraterij, maar dan van de rederijen", zegt hij geïrriteerd. "De stijgingen komen niet alleen door de situatie rondom de Rode Zee. We zitten een paar weken voor het Chinees Nieuwjaar, dus ze weten dat bedrijven nu hun je producten moeten verschepen. Anders zit je zonder handel."
© Byvalet | Dreamstime
Pijn groter bij meubels
Het feit dat meubels grote goederen zijn, zorgt ervoor dat de pijn des te groter is. Hij vergelijkt een container stoelen met een container telefoons. "Er passen veel meer telefoons in een container dan stoelen. Als je plotseling $ 3.300 extra moet betalen voor een container, dan moet je hogere kosten door gaan berekenen aan klanten." Daarom verwacht Ronald dat meer partijen hun handel zullen uitstellen en opslaan in Azië. "Ook leveranciers in Aziatische landen zijn hier niet blij mee. Extra opslag kost hen ook tijd en geld."
Hoe de situatie zich gaat ontwikkelen is voor iedereen nog onduidelijk. Wel is Ronald ervan overtuigd dat dit probleem niet zo maar opgelost is. "Ik denk niet dat het na Chinees Nieuwjaar opgelost is. We gaan met klanten in gesprek om hen in te lichten. We gaan hier namelijk nog een tijd mee moeten dealen", besluit Ronald.
Reageren? mail naar [email protected]
Meer informatie:
RV Design
Minervum 7334
4817 ZD Breda
+ 31(0)765711922
[email protected]
www.ronaldverdultdesign.nl