"Als de rust in de wereld wat terug kan komen, zullen we in 2024 zeker weer de goede kant op gaan. Dit jaar was voor Jolipa de omzet iets minder, maar de volledige cijfers zijn zeker beter dan die van 2022." Dat zegt Dick Sabbe (59) van Jolipa. De mede-zaakvoerder van de Belgische groothandel in interieur- en decoratieartikelen zit al 35 jaar in het vak. Hij weet dus van de ins en outs. Ooit begonnen als vertegenwoordiger, en daarna inkoper, maakt hij thans deel uit van de zeskoppige directie, die de algemene leiding van het Belgische bedrijf in handen heeft. Maar de directie wil een opmerkelijke stap zetten. Voor het eerst in haar bestaan is het familiebedrijf op zoek naar een CEO van buiten Jolipa. "We zoeken iemand die ons bedrijf naar een volgende fase kan leiden, met een erfenis van twee generaties die toegewijd zijn aan kwaliteit, diversiteit en klantengerichtheid. Als bedrijf staan we klaar voor verdere groei en evolutie onder leiding van een visionaire CEO. We willen Jolipa klaarmaken voor de toekomst en voor de derde generatie", vertelt Dick in een interview met Wonen360.
Managing Director Dick Sabbe: "We denken dat het beter is om iemand van buiten het bedrijf aan te trekken."
Jolipa is een heus familiebedrijf, ruim 45 jaar geleden opgericht door de zussen Liliane en Chris Langedock, samen met hun partners Johan Heytens en Patrick Donckels. Anno 2023 bestaat de directie uit Dick Sabbe, Christophe Donckels, Pat Donckels, Etoile Heytens en Tanguy Heytens, met Hans Luts als CFO/COO.
Managing Director Dick Sabbe is een aangetrouwd familielid en als een van de zaakvoerders volledig verweven met Jolipa. Hij focust zich vooral op de IT en sales. Daarnaast was hij nauw betrokken bij de nieuwbouw van de bedrijfspanden, waar ze nu zo'n vier jaar in gehuisvest zijn. De trendy gebouwen zijn een weerspiegeling van de collecties die Jolipa voert.
Black Lombok, uit de Spring-Summer 2024 collectie.
Terugblik
2022 was voor Jolipa qua omzet het beste jaar ooit. "2023 begon goed, met een goed gevulde orderportefeuille, maar gedurende het jaar begon het allemaal wat af te kalven. Na het zomerverlof hebben we dat kunnen stabiliseren. We kijken nu uit naar een mooie kerstperiode, die langzaam op gang komt."
Jolipa exporteert naar meer dan 70 landen. "Overal is het beeld min of meer hetzelfde, overal ervaren consumenten moeilijkheden. Dan is het als bedrijf zaak om meer dan ooit de best mogelijke service te verlenen en vooral kort op de bal te spelen."
Amazonian Rainforest en Mexican Fiesta (SS 2024).
Warehouse management system
In de laatste jaren heeft Jolipa o.a. geïnvesteerd in een WMS-systeem. Dit systeem heeft aanzienlijke tijdsbesparingen en optimalisatie van de bedrijfsvoering mogelijk gemaakt. Bijvoorbeeld waar voorheen één operator dagelijks tot 30 kilometer in het magazijn liep om een volledige bestelling klaar te zetten en dagelijks tot 30 kilometer in het magazijn aflegde, worden de orders nu door verschillende operatoren gepickt en gebeurt een heel stuk van het parcours via een continu lopende transportband door het gehele gebouw, waar de picker zijn verzamelde goederen afzet. De transportband brengt de goederen via een spiraal naar een pickingzone. Daar worden de goederen op de antennes uitgepusht om orders te vormen en op pallets te plaatsen.
Ook investeert Jolipa in nieuwe software waarmee retailers direct inzicht hebben in wat goed verkoopt en wat minder goed loopt, doordat bijvoorbeeld een bepaald product verkeerd geprijsd is of minder goed is uitgestald. "We zitten daarmee nog in een testfase, legt Dick uit.
Mediterranean Evasion, ook Spring-Summer 2024.
De omzet is in 2023 licht teruggelopen, maar volgens Dick zal Jolipa het jaar 'heel goed afsluiten'. Ook is hij positief gestemd voor 2024. "De verkopen voor het komende jaar zijn nu al sterker dan die in 2023, onze zomercollectie 2024 valt iedereen zeer in de smaak. Afgelopen maandag (4 december) openden we onze kerstcollectie 2024. We zijn er helemaal klaar voor", zegt hij. Niettemin verwacht Dick, net als veel andere zaakvoerders, dat het nog een moeilijk jaar zal worden. "De oorlog in Oekraïne heeft nog veel impact."
Naast de huisshows, die plaatsvinden in de 6000 m² grote showrooms, neemt Jolipa ook deel aan beurzen zoals M&O, Spring Fair, Intergift en Christmas World. "Wij geloven in beurzen, zeker voor het leggen van een eerste contact met een klant. Beurzen zijn belangrijk voor het ontmoeten van nieuwe klanten en bestaande klanten te verrassen."
Aurélie Westrade, sinds kort verantwoordelijk voor Marketing & PR.
Het interview dat Dick Sabbe aan Wonen360 geeft, wordt bijgewoond door Aurélie Westrade (28), die sinds kort verantwoordelijk is voor Marketing & PR. Op die manier leert ze het bedrijf snel kennen. "We zijn steeds op zoek naar gemotiveerde jonge mensen die geloven in de toekomst van Jolipa en die constructief meedenken. Zulke mensen zijn een grote meerwaarde voor een bedrijf als het onze dat blijft inzetten op groei en vernieuwing."
Zoals eerder gezegd is Jolipa op zoek naar een CEO van buiten het familiebedrijf. Met een bestaand team van vijf directieleden is het cruciaal voor de CEO om effectief leiderschap te tonen en samen te werken met deze sleutelfiguren. "Onze huidige CFO/COO vertrekt per 1 januari om persoonlijke redenen. We hebben vooral interesse in een CEO die capaciteiten heeft om een divers team te motiveren, te sturen en te inspireren, iemand die de business kent, gevoel heeft voor de markt en het salesteam kan aansturen. Een people-manager die innovatie, kwaliteit en duurzaamheid hoog in het vaandel draagt."
Puglia Trulli en Santorini Archipel, eveneens Spring-Summer 2024.
Komt een van de kinderen van de directie niet in aanmerking voor deze functie?
Dick: "Soms kan het lastig zijn om als ouder zowel de rol van gezaghebbende ondernemer als liefhebbende ouder te vervullen. We denken dat het daarom beter is om iemand van buiten de organisatie aan te trekken, een kapitein die de overgang van de tweede naar de derde generatie gaat begeleiden.
We gaan niet speciaal functies creëren voor de volgende generatie; er moet wel een vacature zijn en men moet die 100% kunnen invullen qua competentie. Het is ook beter om eerst extern ervaring op te doen", vindt Dick, die zelf twee zonen heeft. Het bedrijf heeft ongeveer 100 medewerkers in dienst en een 60-tal salesagenten, waarvan de meeste zelfstandig zijn."
New collection Accords Essentiels.
Nieuwe collecties
J-Line staat voor tijdloze klassiekers en trendy decoratie in verschillende materialen. De Belgische groothandel in interieur- en decoratieartikelen toont momenteel de lente-zomercollectie en de herfst-wintercollectie van 2024, elk ingericht volgens specifieke thema’s. Maandag is de huisshow van de kerstcollectie 2024 van start gegaan. "Jolipa presenteert onder het merk J-Line een uitgebreid assortiment producten met een breed spectrum van stijlen en prijsklassen, waardoor ze toegankelijk zijn voor ieders smaak en budget. Van betaalbare basisartikelen tot luxe pronkstukken, onze collecties zijn ontworpen om aan de behoeften van diverse persoonlijkheden te voldoen", weet Aurélie te vertellen.
Klik hier om de hele Spring-Summer 2024 collectie te bewonderen.
Meer informatie:
J-Line by Jolipa
Rue de la Forêt 5
7522 Marquain
T +32 (0)69 53 23 58
[email protected]
www.jolipa.com