Ubica, oorspronkelijk afgeleid van Van Uden & Bicker Caarten, is een gerenommeerd merk dat zich toelegde op de productie van matrassen met diverse vullingen, waaronder kapok, springveren, schuimrubber en latex. De geschiedenis van het merk gaat terug tot 1926, toen Dirk Wijzenbeek, ook bekend als David Izak Wijsenbek, de Stichtsche Matrassenfabriek oprichtte aan de Ganzenmarkt in Utrecht.
Ubica aan de Kanaalweg omstreek 1960 (Historische Kring Tolsteeg-Hoograven)
In de loop der jaren evolueerde het bedrijf, waarbij Philip Wijsenbek van Veldhuyzen, de (stief)zoon van Dirk, de productie versnelde door machinerieën te optimaliseren. Na de oorlog herstelden Wijsenbek van Veldhuyzen en Bicker Caarten de zaak en openden ze filialen in Rotterdam en namen Souplex in Amsterdam over. In 1953 resulteerden deze inspanningen in de opening van een nieuwe fabriek aan de Kanaalweg 30, waar naast kapok en binnenvering nu ook latex werd gebruikt.
Helaas werden het bedrijf in 1955 getroffen door een brand en het overlijden van Philip Wijsenbek van Veldhuyzen, gevolgd door het overlijden van Frans Bicker Caarten. Na deze gebeurtenissen werd de fabriek hernoemd van DWU naar Ubica, en onder leiding van Lodewijk Harold Bicker Caarten beleefde Ubica een bloeiperiode met intensieve reclamecampagnes en uitbreidingen van de fabriek in 1965.
In 1990 werd Ubica overgenomen door Recticel, een Belgische toeleverancier van polyurethaanschuim, en de productie werd naar België verplaatst. Ondanks deze verschuiving bleef Ubica als merknaam bestaan als onderdeel van de Recticel-groep, die zich nog lang bezighield met de productie van matrassen.
In 2011 vierde men het 85-jarig bestaan met speciale aanbiedingen. Iets meer dan anderhalf jaar geleden besloot Recticel zich toe te leggen op isolatiemateriaal en werd de ‘slaapcomfortdivisie’ verkocht aan het Portugese bedrijf Aquinos.
Met de acquisitie van Ubica in 2023 voegen de gebroeders Bart en Rick Dekkers een nieuw hoofdstuk toe aan de roemrijke historie van het merk.
Bron: Richard van der Hak, Bedding Business Magazine