Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Minister-president bezoekt Luxilon en Ethnicraft

Afgelopen woensdag bracht de Vlaamse minister-president een bezoek aan Luxilon en Ethnicraft, twee Antwerpse bedrijven in respectievelijk de textiel- en meubelsector. De uitnodiging kwam van Fedustria, de federatie van de textiel-, hout- en meubelindustrie en de houtimporthandel, om de minister-president de kans te geven zich beter vertrouwd te maken met de sector en zijn uitdagingen, zoals steun voor innovatie, internationale concurrentie en het belang van een echt industrieel beleid.


Karla Basselier, Jan Jambon, Benoit Loos (CEO Ethnicraft) en Jeroen Baert (Burgemeester van Boom).

Ethnicraft neemt afstand van fast-furniture
Ethnicraft, in 1996 opgericht door twee vrienden in Boom, is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van houten meubelen. Het bedrijf onderscheidt zich door het gebruik van duurzame materialen en een strakke esthetiek. In 2020 lanceerde Ethnicraft een nieuw circulair bedrijfsmodel van meubelverhuur en -renovatie via de spin-off Live Light. Live Light zet een belangrijke stap naar een meer duurzame en circulaire economie. Dit betekent dat meubels en accessoires herhaaldelijk worden (her)gebruikt, waar nodig worden opgeknapt en uiteindelijk worden gerecycleerd tot nieuwe ontwerpen.

“Bij Ethnicraft omarmen we nieuwe zakelijke modellen en duurzame ontwerpen. We geloven dat innovatie niet beperkt is tot het creëren van nieuwe producten, maar ook betrekking heeft op het herstellen en herbestemmen van bestaande stukken. Zo bieden we naast ons ‘Live Light’ concept ook met ons tweede leven platform ‘Re-Loved’ duurzame opties aan designliefhebbers met een budget dat wat beperkter is”, verduidelijkt Benoit Loos, CEO van Ethnicraft.

Luxilon
Het familiebedrijf Luxilon is al 60 jaar actief is in Wijnegem. Al drie generaties lang maakt het hoogtechnologische kunststofdraden. Ze heeft zich gespecialiseerd in drie markten: sport, industrie en medische toepassingen. Of het nu in de industriële of medische sector is. Luxilon biedt zowel standaardproducten als op maat gemaakte producten om aan de zeer specifieke behoeften van zijn klanten te voldoen. Onderzoek en ontwikkeling staan binnen het bedrijf centraal. Zo draagt Luxilon bij aan de productie van offshore kabels om wrijving te verminderen, of kogelwerende vesten om te voorkomen dat ze te warm worden. Maar het is waarschijnlijk binnen de sportwereld dat Luxilon het meest bekend is.

Het is intussen uitgegroeid tot een onmisbare speler: meer dan 50% van de ATP top 100 en WTA top 100 speelt met Luxilon tennissnaren. “Innovatie maakt deel uit van ons DNA. Door innovatie, hoge kwaliteit en R&D in samenwerking met de klant behouden wij de productie in België. Zo hebben wij dit jaar de eerste snaar vervaardigd uit recycleerbare grondstoffen, LUXILON ECO POWER, gelanceerd”, zegt Nico Van Malderen, General Manager van Luxilon.

Innovatie is essentieel voor groei
De meeste textiel- en meubelbedrijven in Vlaanderen zijn kmo’s. Ze zijn vooral exportgericht (70% export) en de internationale concurrentie is dan ook groot. Onze bedrijven moeten competitief blijven ondanks de belemmeringen waarmee ze worden geconfronteerd (energieprijzen, loonkosten, grondstofprijzen…). Ze moeten dan ook inzetten op hun sterkste troeven. Daarom is het essentieel dat ze kunnen blijven innoveren, of het nu gaat om innovatieve producten met een hoge toegevoegde waarde of om nieuwe circulaire economische modellen.

“Innoveren vergt enorm veel middelen. Onze bedrijven moeten kunnen rekenen op de steun van de verschillende beleidsniveaus, via fiscale incentives en administratieve vereenvoudiging i.k.v. onderzoek en ontwikkeling. Blijven investeren in innovatie is in ieders belang – burgers, politici en bedrijven. Want zonder innovatie kunnen onze bedrijven niet verder groeien en zo welvaart creëren. Dit moet kaderen binnen een echt industrieel beleid voor Vlaanderen en België”, zegt Karla Basselier, CEO van Fedustria.

Meer informatie:
Luxilon
www.luxilon.com

Ethnicraft
www.ethnicraft.com

Publicatiedatum: