Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ACM pakt webwinkels met nepkortingen aan

Consumenten mogen niet worden verleid tot aankopen met kortingen die geen echte kortingen zijn. Daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de afgelopen maanden gecontroleerd of de prijzen op websites voldoen aan de regels voor prijskortingen. Daarbij zag de ACM zo veel nepkortingen dat deze duiden op een structureel probleem. Daarom gaat de ACM websites met nepkortingen aanpakken.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Consumenten zijn gevoelig voor de prijs van producten, met name als het om kortingen gaat. Een korting moet wel een echte korting zijn en niet alleen een truc om consumenten te lokken. De regels voor prijskortingen hebben wij onder de aandacht gebracht. Helaas zien wij nu dat te veel websites nog steeds nepkortingen gebruiken. Hierdoor worden consumenten misleid en verliezen ze hun vertrouwen bij het doen van aankopen. Daarnaast is het een vorm van oneerlijke concurrentie. Daarom pakken wij deze bedrijven nu aan. Het gebruik van nepkortingen moet echt stoppen.”



Wat is er aan de hand?
Met ingang van 1 januari 2023 houdt de ACM toezicht op de aangescherpte regels voor van-voor prijzen. Het uitgangspunt is dat de korting wordt gegeven op de laagste prijs waarvoor het product werd aangeboden in de 30 dagen die aan de korting vooraf gaan. Op die regel gelden een paar uitzonderingen namelijk voor bederfelijke producten, producten die nog geen 30 dagen op de markt zijn en oplopende kortingen (stapelkortingen, bijvoorbeeld van 10% naar 20% naar 30% korting). De ACM heeft de bedrijven voorgelicht over de komst van de aangescherpte regels en aangekondigd deze te zullen controleren.

De afgelopen maanden heeft de ACM de kortingen van online verkopers gecontroleerd in de sectoren kleding, consumentenelektronica en beddenspeciaalzaken. Van de gecontroleerde bedrijven bleek een groot gedeelte de regels structureel te overtreden. De ACM gaat nu handhaven. Bij het vaststellen van een overtreding kan de ACM een boete of een last onder dwangsom opleggen.

Bron: Autoriteit Consument & Markt (ACM)

Publicatiedatum: