Consumenten mogen niet worden verleid tot aankopen met kortingen die geen echte kortingen zijn. Daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de afgelopen maanden gecontroleerd of de prijzen op websites voldoen aan de regels voor prijskortingen. Daarbij zag de ACM zo veel nepkortingen dat deze duiden op een structureel probleem. Daarom gaat de ACM websites met nepkortingen aanpakken.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Consumenten zijn gevoelig voor de prijs van producten, met name als het om kortingen gaat. Een korting moet wel een echte korting zijn en niet alleen een truc om consumenten te lokken. De regels voor prijskortingen hebben wij onder de aandacht gebracht. Helaas zien wij nu dat te veel websites nog steeds nepkortingen gebruiken. Hierdoor worden consumenten misleid en verliezen ze hun vertrouwen bij het doen van aankopen. Daarnaast is het een vorm van oneerlijke concurrentie. Daarom pakken wij deze bedrijven nu aan. Het gebruik van nepkortingen moet echt stoppen.”
Wat is er aan de hand?
Met ingang van 1 januari 2023 houdt de ACM toezicht op de aangescherpte regels voor van-voor prijzen. Het uitgangspunt is dat de korting wordt gegeven op de laagste prijs waarvoor het product werd aangeboden in de 30 dagen die aan de korting vooraf gaan. Op die regel gelden een paar uitzonderingen namelijk voor bederfelijke producten, producten die nog geen 30 dagen op de markt zijn en oplopende kortingen (stapelkortingen, bijvoorbeeld van 10% naar 20% naar 30% korting). De ACM heeft de bedrijven voorgelicht over de komst van de aangescherpte regels en aangekondigd deze te zullen controleren.
De afgelopen maanden heeft de ACM de kortingen van online verkopers gecontroleerd in de sectoren kleding, consumentenelektronica en beddenspeciaalzaken. Van de gecontroleerde bedrijven bleek een groot gedeelte de regels structureel te overtreden. De ACM gaat nu handhaven. Bij het vaststellen van een overtreding kan de ACM een boete of een last onder dwangsom opleggen.
Bron: Autoriteit Consument & Markt (ACM)
Abonneren
Vacatures
- Accountmanager Oost Nederland | Cedeko
- Marketeer - vakevents InCoDa & Trendz | Easyfairs Nederland
- Filiaalmanager Wilrijk | Plinten en Profielen Centrale
- Sales Manager (M/V) (regio Vlaanderen) | Dutch Wall Decor
- Commercieel Technisch Adviseur | F. Ball and Co. Ltd
- Commercieel administratief medewerker | Cobra Art Company
- Commercieel medewerker buitendienst regio Zuid (M/V) (regio Brussel & Wallonië) | interstil Benelux
- Assistant Category Manager | Rogon Products
Weer
ACM pakt webwinkels met nepkortingen aan
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-12-01 Comafin Groep sluit partnership met Nobel Capital Partners
- 2023-12-01 Inspirerende Retailtour door Parijs met Carin Frijters van RetailTheater
- 2023-12-01 'Nieuwe samenwerking tilt duurzaam transport naar topniveau'
- 2023-12-01 45 jaar geleden opende IKEA eerste winkel in Nederland
- 2023-12-01 25 jaar verbonden aan Doelbeek Interieur
- 2023-12-01 Ketendoorbraakproject circulair plaatmateriaal goedgekeurd
- 2023-12-01 In 2024 past de wereldeconomie zich aan een nieuwe realiteit aan
- 2023-12-01 Jaga als eerste afgiftesysteem in de Nationale Milieudatabase
- 2023-12-01 Negen Nederlandse bedrijven samen op IMM in inspiratiepaviljoen ‘Verweven in Design’
- 2023-11-30 ING: economie terug naar bescheiden groei
- 2023-11-30 Europees Parlement stemt voor 'recht op reparatie'
- 2023-11-30 Nieuwe cao voor doe-het-zelfmedewerkers
- 2023-11-30 5 procent meer passanten in de winkelstraten
- 2023-11-30 Trends en innovaties op imm cologne 2024
- 2023-11-29 Ex-Xenos topvrouw aan het roer bij retailketens Leen Bakker en Kwantum
- 2023-11-29 IKEA raakt Chief Digital Officer kwijt aan C&A