Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rob Viool van Match Trading 50 jaar werkzaam in de woonbranche:

"Interieur is geen mode, maar een zeer persoonlijke keus hoe je wilt wonen"

Rob Viool is 50 jaar werkzaam in de interieurbranche. In die halve eeuw is hij standvastig gebleken. "Het meest trots zijn wij op de service die wij in al de jaren op een zeer hoog peil hebben kunnen handhaven. Ook de loyaliteit van onze klantenkring maakt ons trots", laat hij desgevraagd weten.

Match Trading is een agentuur en distributiebedrijf. De onderneming vertegenwoordigt verschillende buitenlandse bedrijven op een exclusieve basis. De artikelen die Match Trading verkoopt zijn meubel-, gordijn- en decoratiestoffen, maar ook kunstleer. De collecties bevinden zich in het hogere segment. De doelgroepen van Match Trading zijn interieurwinkels, decorateurs, stylistes, projectinrichters en meubelindustrie. Het aanbod is volgens Rob zowel geschikt in moderne als klassieke interieurs.

Zeg eens, Rob, je zit dus al 50 jaar in het vak. Toen jij begon was een flink deel van de lezers van Wonen360 nog niet eens geboren. Wil je ons eens meenemen naar die tijd?
"De eerste inschrijving in de Kamer van Koophandel dateerde inderdaad uit 1983. Toen heb ik Rob Viool Import Export Agenturen opgericht. De eerste agenturen waren zitbanken en stijlstoelen uit België. Er volgden al snel plexiglas tafels en Engelse zitmeubelen, zoals bijvoorbeeld Duresta uph. En prachtige houten meubelen van Kennedy. Daarna werden stoffenmerken aan het gamma toegevoegd zoals Monkwell.
Na eerst twee jaar vanuit huis gewerkt te hebben met een kleine showroom van 10 m2, startte ik met het bouwen van een showroom in Eemnes. Eerst de begane grond, al snel volgde een verdieping. Een showroom van 1000m2 met 28 volledig ingerichte stijlkamers met alle denkbare accessoires die je in een interieur kunt gebruiken. Er werden in die tijd ook verschillende dochterondernemingen opgezet en de export naar Duitsland werd opgestart met een kantoor in Emmerich."

In 1996 nam je afscheid van je bedrijf Rob Viool Import Export Agenturen en de daarbij behorende dochterondernemingen. Wat heb je daarna gedaan?
"Na die tijd kocht ik een groothandel in meubelstoffen en kunstleer en vlak daarna de Zeefdrukkerij “De Kabels Amsterdam”. Deze twee bedrijven werden later gecombineerd in een nieuw gebouw in Almere. Helaas moest ik deze bedrijven in 2015 wegens gezondheidsredenen verkopen.
Match Trading dateert vanaf 2005 en hield zich bezig met handelsbetrekkingen (vandaar matchen) tussen de USA en Europa. Hieruit zijn de huidige agenturen en de distributie van meubel- en gordijnstoffen voortgekomen."


Match Trading heeft onder meer de distributierechten van Persan Home Studio.

Je hebt een showroom in het ETC. Waarom zit daar?
"In het ETC zitten we al heel lang. Af en aan. Rond 1985 had ik er de eerste showroom, met onder andere Duresta zitbanken en Kennedy houten meubelen. Door het openen van de showroom in Eemnes heb ik het ETC , toen nog Jan Krediet geheten, verlaten. In 2000 kwam ik terug, daarna heb ik nog een uitstapje gemaakt naar Nieuwegein. Uiteindelijk teruggekeerd naar het ETC in Culemborg omdat het hele aanbod daar goed aansluit op de collectie van Match Trading. Het is een sfeervol, totaalaanbod op niveau. We zijn daar al weer vele jaren tot grote tevredenheid."

Wat zijn de trends die jij ziet?
"Er wordt veel over trends en trendkleuren geschreven. Het hangt er vanaf uit welk land de trends voorspeld worden. Als je alle trendvoorspellingen op een rij zet, zijn er veel mogelijkheden per seizoen. Dat is maar goed ook, want interieur is geen mode maar een zeer persoonlijke keus hoe je wilt wonen. Een interieur moet veel langer mee dan een jurk of broek. Uiteraard kun je met accessoires wel mee met de trend."

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar met je bedrijf?
"We zijn tevreden over de laatste kwartalen. Ik voorzie ook wel weer een voorspoedig 2024."

Waar moeten producenten mee stoppen?
"Producten of grondstoffen die slecht zijn voor het milieu vermijden. Ze moeten daarnaast producten dichterbij de afzetgebieden produceren."

Waar liggen voor jouw bedrijf de beste kansen?
"Bij de meer innovatieve producenten. Natuurlijk ook bij de consumenten die hechten aan mooie, decoratieve stoffen, die tegelijkertijd sterk zijn om mee te kunnen stofferen en goed als gordijnen kunnen dienen."

Wat is de beste verkooptip die je ooit hebt gehad?
"Nooit zelf bepalen wat de klant mooi vindt."

Hoe inspireer je je klanten?
"Uiteraard door het aanbod van onze collectie, om die zo goed mogelijk te laten aansluiten op de vraag uit de markt."

Tot slot, welke vraag is er nooit aan je gesteld terwijl je die wel graag had willen krijgen?
"In de afgelopen 50 jaar dat ik in deze branche werkzaam ben zijn alle vragen wel voorbij gekomen. Ik zou zo snel niet een vraag kunnen bedenken die ik nog niet gehoord heb."

Match Trading kun je bezoeken in showroom no. 13 in ETC Design Center Europe in Culemborg.

Meer informatie:
Match Trading
Berkenlaantje 4
1272 BT Huizen
Tel. 06 5209 2307
[email protected]
www.matchtrading.nl