Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belgische retailmarkt belicht vanuit verschillende invalshoeken

E-commerce en schaalvergroting heeft het winkellandschap en onze manier van winkelen wezenlijk veranderd. Dit heeft ook gevolgen voor de bedrijfsvoering. Tijdens de Retail Masterclass van Locatus, in samenwerking met de Universiteit van Antwerpen, op 16 oktober 2023 vertelde vier sprekers over de laatste ontwikkelingen in België. Astrid Custers deelt deze bevindingen namens Locatus in een blog.

Ann Verhetsel laat de verschuiving in locatiestrategie zien. Gertjan Slob brengt de gevolgen voor het winkellandschap in kaart, terwijl Joris Beckers ingaat op de consequenties voor de toeleveringsketen (supply chain). Tot slot vertelt Jeroen Cant over de invloed de beschikbare horeca en voedingswinkels heeft op onze gezondheid.



1. Van winkelen in het stadscentrum, via baanwinkels naar omnichannel
Professor Ann Verhetsel, Hoogleraar Economische Geografie aan de Universiteit Antwerpen, vertelde tijdens de Retail Masterclass over de evolutie van de retail.

Van eenvoudig winkelpand naar omnichannel
In de middeleeuwen begon het eenvoudig met één winkel, vaak met atelier in de woning van de ondernemer. Vooral na de tweede wereldoorlog openden succesvolle winkeliers meerdere winkels. Rond het jaar 2000 kwam daar de verkoop via e-commerce bij.

Men verkocht dan via meerdere kanalen, maar zonder dat die direct met elkaar verweven zijn (multichannel strategie). Denk bijvoorbeeld aan verkoop via een winkel én via een catalogus. Prijzen en assortiment konden van elkaar verschillen en waren vaak lastig te vergelijken.

Met de komst van het internet is het productaanbod veel beter te vergelijken. In deze transparante markt stappen steeds meer retailers over naar een omnichannel strategie, waarbij de verschillende kanalen verweven zijn en slim op elkaar afgestemd.

2. De evolutie van het Belgische retaillandschap
De afgelopen 15 jaar zagen we het aantal kleinhandelspanden gestaag afnemen, terwijl het aantal winkelmeters in die periode steeg en de laatste jaren stabiliseert. Dit wil zeggen dat de gemiddelde grootte van een winkelpand flink is toegenomen. Dit zien we terug in de groei van de winkelmeters aan de stadsranden, waar de grote winkels, DIY-zaken en supermarkten zich vestigen. Ook heeft dit gevolgen voor de leegstand.

Niet voor elke branche zien we dezelfde ontwikkeling. Gertjan Slob, Directeur Onderzoek Locatus, geeft inzicht in de verschillen en licht de afwijkende evolutie van de supermarkten eruit.

Lees hier de overige twee bevindingen.

Publicatiedatum: