Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Winkelketen genomineerd voor duurzaamheidsprijs:

'Het tegengeluid van Dille & Kamille'

De eerste Dille & Kamille winkel opende in 1974 als tegenreactie op de wegwerpmaatschappij. Het gedachtegoed is sindsdien onveranderd. De winkelketen -genomineerd voor de ABN Amro Sustainable Retailer 2023-2024 - gaat nog steeds tegen de stroom in. De Nederlandse bank gaat in gesprek met algemeen directeur Hans Geels: “We proberen de markt te prikkelen. We moeten echt aan de bak.”



Henk Hofstede
Klassieke muziek, witte muren, houten vloeren en veel groen: Dille & Kamille winkels zijn een oase van rust in de drukke winkelstraat. Oprichter Freek Kamerling opende in 1974 de eerste vestiging in Utrecht. Plastic en batterijen kwamen er niet in, wel tijdloze producten van natuurlijke materialen als hout, riet en aardewerk. Met deze tegenreactie op de wegwerpmaatschappij was Kamerling zijn tijd ver vooruit. Inmiddels is Dille & Kamille uitgegroeid tot een gevestigde naam met 45 winkels in Nederland, België en Duitsland.

De idealen van de oprichter zitten volgens algemeen directeur Hans Geels stevig verankerd in het bedrijf. “Dille & Kamille is een familiebedrijf. De kinderen van onze oprichter bewaken zijn visie. In een wereld waarin alles draait om ‘meer, meer, meer’ willen we laten zien dat het anders kan. Meer in harmonie met elkaar en de natuur. Natuurlijke eenvoud noemen we dat.”

Meer vet op de botten
Vooral de laatste vijf jaar boekt Dille & Kamille veel duurzame vooruitgang. De winkelketen behaalde onder andere een B Corp certificering. Geels: “De laatste jaren zijn we uitgegroeid van een kleine speler naar een middelgrote retailer. Dan heb je meer vet op de botten om serieus te investeren in duurzaamheid. Want dat kost geld.

Daarnaast hebben we als familiebedrijf de rust om op de lange termijn te focussen, in plaats van de cijfers van volgend jaar. Want het gaat om meer dan aandeelhouderswaarde. Wat wil je nalaten aan je kinderen en kleinkinderen? Ik hoop dat meer retailers zich dat gaan afvragen. Want we moeten echt aan de bak. Zeeman en Patagonia vind ik op dit gebied heel inspirerend.”

Lees hier het complete interview.

Publicatiedatum: