AkzoNobel, bekend van de merken Flexa, International, Sikkens en Interpon, heeft flink meer winst geboekt. De verfproducent heeft in het derde kwartaal van dit jaar meer winst geboekt. Er werd geprofiteerd profiteren van hogere prijzen voor zijn producten en lagere grondstofkosten. De omzet nam wel af door negatieve wisselkoersen en vlakke verkoopvolumes.
Het aangepaste operationele resultaat, dat wil zeggen de winst vóór rentelasten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen, vertoonde een indrukwekkende groei van 76 procent in vergelijking met het voorgaande jaar, en bereikte 324 miljoen euro. De totale omzet daalde echter met 4 procent en kwam uit op 2,7 miljard euro. Prijsverhogingen droegen positief bij aan een stijging van 5 procent, maar wisselkoersschommelingen hadden een negatieve invloed op de omzet.
“Onze derde kwartaalresultaten laten een solide herstel van de winst en een aanhoudende verbetering van onze marges zien, ondanks een negatieve wisselkoersimpact. Terwijl volumes gelijk bleven, profiteerden we in toenemende mate van de daling van de grondstofkosten. Hogere winsten en een beter beheer van het werkkapitaal droegen beide bij aan een leverage ratio van 3,2, waarmee we op koers zijn om onze prognose voor het einde van het jaar te halen", aldus CEO Greg Poux-Guillaume.
AkzoNobel verwacht dat de macro-economische onzekerheden aanhouden en op de organische volumegroei zullen drukken. Het bedrijf zal zich richten op margebeheer, kostenreductie, het normaliseren van werkkapitaal en het omlaag brengen van de leverage ratio.
Kostenreductie programma’s zullen naar verwachting gedeeltelijk de hoger dan verwachte druk van inflatie van operationele uitgaven voor 2023 mitigeren. AkzoNobel verwacht dat dalende grondstoffenprijzen een gunstig effect zullen hebben op de winstgevendheid. Gebaseerd op de huidige marktomstandigheden heeft AkzoNobel als doel om ongeveer €1,45 miljard aangepaste EBITDA te behalen.
Meer informatie:
AkzoNobel
www.akzonobel.com