Eén van de laatste Nederlandse fabrikanten houdt huisshow

Eleonora Vrijenhoek over vernieuwingen Vidato: "Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg"

Vier dagen lang opende Vidato Interior de deuren voor retailers uit het hele land. De volledig geüpgradede showroom vol nieuwe modellen werd in het zonnetje gezet én de geoptimaliseerde fabriek kon bezichtigd worden. Voor de meubelproducent was de huisshow niet alleen een mijlpaal, het voelde ook als een nieuwe start. Over de hele linie is er namelijk veel veranderd.

"Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg", zegt Eleonora Vrijenhoek met een knipoog. Vidato heeft volgens haar een tijdje stil gestaan, maar is inmiddels klaar voor de toekomst. "De meubelbranche is over het algemeen wat conservatief en staat vaak niet open voor verandering. Daar zijn we te lang in blijven hangen. Daarom hebben we nu de huisstijl en de modellen op de schop genomen. Later dit jaar zal ook de nieuwe website live gaan. Waar de focus voorheen lag op klassiek, richten we ons nu op het nieuwe klassiek." In de showroom te Heumen wordt deze stijl aan de hand van een reeks meubelstukken tastbaar.


Accountmanager Eleonora Vrijenhoek in de vernieuwde showroom van Vidato Interiors tijdens de huisshow.

Figureren als onderaannemer
Jeroen Brittijn, accountmanager van Vidato Interiors, kan zich volledig vinden in dit verhaal. Na de overname heeft hij de verantwoordelijkheid gekregen over de projectmarkt. "Dit is een belangrijk onderdeel voor Vidato. Ongeveer 50 procent van de productie gaat richting de projectmarkt. We werken vaak als onderaannemer. Een interieurbouwer neemt een project aan en is vervolgens op zoek naar een partner die kan helpen met het realiseren van het meubilair. Daar kunnen wij bij helpen."

Vidato produceert daardoor soft-seating meubilair en gestoffeerde elementen voor de projectindustrie. Vaak als toeleverancier voor de interieurbouw, kantoor- en projectinrichting, zorgsector, onderwijs, (semi)overheid en de scheepvaart.



Waar liggen de meeste kansen voor Vidato, in de retail of op de projectmarkt?
"Op beide vlakken kunnen we nog veel winst behalen", antwoorden Jeroen en Eleonora haast in koor. "In de retail zien we dat veel winkeliers zich richten op het lagere segment. Wij willen duidelijk maken dat er ook een flinke markt is voor het midden- en hoogsegment. Een winkeliers kan zich onderscheiden van de 'eenheidsworst' met kwalitatief betere meubels."
Consumenten kunnen momenteel in ruim 75 winkels, verspreid door heel Nederland, de banken, (relax)fauteuils en hockers van Vidato terugvinden.

Tegelijkertijd zullen er stappen gezet worden om marktaandeel te winnen in de projectindustrie. "We zijn plannen aan het maken om deel te nemen aan vakbeurzen om in contact te komen met interieurarchitecten en projectaannemers", legt Jeroen uit. "Door de combinatie van projecten en de retail verlagen we het risico. Als de retail het wat moeilijker heeft lopen de projecten vaak door. En vice versa."



Productie is en blijft Nederlands
In de toekomst bestaat de kans dat Vidato naar omringende landen zal kijken, maar in eerste instantie ligt de volledige focus op de Nederlandse markt. Hier worden immers ook alle meubels vervaardigd. Deels is zelfs nog handwerk. En dat is in deze tijd toch wel iets om trots op te zijn, vertellen Jeroen en Eleonora. "De afgelopen tien jaar hebben we veel meubelfabrikanten zien verdwijnen. Of ze zijn verhuisd naar het buitenland. Wij zijn gebleven zodat we de kwaliteit kunnen waarborgen. Ook zijn de lijntjes hierdoor nog steeds kort en kunnen we snel schakelen." Voornamelijk voor het maatwerk dat Vidato levert is dit van cruciaal belang.

Door deze ontwikkelingen en het wegvallen van menig producent is Vidato voor Nederlandse begrippen een vrij grote meubelfabrikant. Met een team van zo'n 30 man kan de fabrikant aardig wat volumes aan. "Dan heb je een streepje voor", stelt Jeroen. "Voornamelijk voor een project moet je grotere aantallen kunnen leveren. 30, 40 of zelfs 50 banken zijn voor ons geen probleem."



Investeringen
Om dit te kunnen blijven waarborgen wordt er volop geïnvesteerd in de fabriek. Tijdens een rondleiding wordt onder andere een nieuwe CNC-machine getoond, waarmee de productiviteit verhoogd is. Verder kan tijd en geld bespaard worden doordat bepaalde handelingen gedigitaliseerd zijn. Maar hier zal het niet bij blijven. Volgend jaar staan er nog meer investeringen op de planning. Hier later meer over...



Meer informatie:
Vidato Interiors
Bolder 5
6582 BZ Heumen
024-3582719
info@vidato.nl
www.vidato.nl

Eleonora Vrijenhoek
06-39349598
eleonora@vidatointeriors.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.