Momenteel worden alle zeilen bijgezet bij een meubelproducent in het West-Vlaamse Kortemark. HIMA en Gerlin, twee zusterbedrijven maken zich namelijk op voor de aankomende editie van Meubelbeurs Brussel. "Het is een drukke periode. Het piekmoment voor allebei de merken", vertel sales- en marketingmanager Kristof Hindryckx lachend. Het einde van het jaar, rondom de beurs, is hét moment waar HIMA en Gerlin naar toe werken.
Maar wat kan de interieurbranche verwachten van de meubelbeurs? Dat is een vraag die veel mensen bezighoudt. Het is koffiedik kijken, maar Kristof probeert hier antwoord op te geven. "Tot juli was de markt gunstig, daarna werd het wat rustiger. Maar sinds de afgelopen weken trekt het weer wat aan, dus we hopen dat dit sentiment zich doorzet tot aan de beurs. Veel mensen hebben namelijk de laatste 14 dagen in het hoofd."
Kristof Hindryckx sales- en marketingmanager van HIMA en Gerlin.
Groei premiummerk
Al met al heeft Kristof vertrouwen in de toekomst. De afgelopen jaren hebben de meubelbedrijven grote stappen gezet. Op deze successen zal voortgeborduurd worden. "Voornamelijk Gerlin, en het label Muuzse by Gerlin heeft een flinke groei doorgemaakt. Qua omzet en volumes", legt Kristof uit. "Met ons premiummerk richten we op emotie, beleving en lifestyle. Je ziet wat meer uniformiteit in de collectie. Een luxueuze collectie, geïnspireerd op de laatste trends."
Tonara van Gerlin.
Locomotief van het bedrijf
Maar ook HIMA zet de stijgende lijn door. Binnen de collectie is veel aandacht voor ingebouwde functies in de modellen, zoals relaxfuncties, elektrische onderdelen of verstelbare rugsystemen. "Ook HIMA, de locomotief van het bedrijf, groeit gestaag. De collectie is zeer breed. Voor bijna alle stijlen hebben we geschikte meubels." Tijdens Meubelbeurs Brussel zal er een reeks lounge zetels met een diepe zit gelanceerd worden. "Commerciële modellen met goede rotatie."
Kintani van HIMA.
Vernieuwen
Bezoekers kunnen dus veel nieuws verwachten. In totaal zo'n 20 modellen van HIMA en 15 van Gerlin. "Juist in deze tijd is het van belang om de retailer te verrassen. We doen nu nog extra ons best om klanten over de streep te krijgen. Daarom heeft ons ontwikkelingsteam nog meer gas gegeven. Zij zijn de motor van het bedrijf."
Liam van HIMA.
Exclusiviteit
Niet alleen HIMA en Gerlin willen de retailer verrassen. De winkeliers willen op hun beurt de aandacht van de consument winnen. Juist daarom is het niet de bedoeling dat de meubelen van HIMA en Gerlin op iedere hoek van de straat liggen. "We kunnen retailers exclusiviteit garanderen", stelt Kristof. "Het laatste wat je wilt, is dat consumenten de retailers tegen elkaar uit gaan spelen. We beschermen winkeliers hiertegen, zodat de marges gegarandeerd kunnen worden.
Varas van Gerlin.
Productiecapaciteit uitgebreid
De afgelopen jaren heeft HIMA, maar vooral ook Gerlin kunnen floreren. De meubelen waren niet aan te slepen, waardoor er hard gewerkt moest worden om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. "Een tijdje hebben we geworsteld met de levertijden, maar inmiddels hebben we alles weer helemaal onder controle, doordat we de productiecapaciteit sterk hebben uitgebreid in Oekraïne en Roemenië. Nu zitten we weer op acht tot tien weken", maakt Kristof duidelijk.
Aboni van HIMA.
Verhuizing na 40 jaar
Tenslotte wil Kristof laten weten dat de stand van HIMA zal verhuizen op de Brusselse meubelbeurs. "Meer dan 40 jaar hebben we in hal 9 gestaan. Nu is de tijd gekomen dat we op een andere plek gaan staan." Hal 5 is de nieuwe locatie voor de HIMA-stand. "Het is een centrale hal met veel zichtbaarheid. Tevens staan we schuin tegenover Gerlin. Uiteraard positioneren we de merken nog steeds volledig los van elkaar. Het een versterkt het andere", besluit Kristof.
Moiano van HIMA.
Op zondag 5 t/m 8 november zijn HIMA en Gerlin tijdens Meubelbeurs Brussel in hal 5 te bezoeken. HIMA stand 5-405/5-406 en Gerlin 5-204/5-304.
Meer informatie
HIMA
Makeveldstraat 7a
8610 Kortemark
+32 (0) 51 56 79 01
[email protected]
Gerlin
0032 (0) 50 22 14 48
[email protected]
www.gerlin.be