Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Michelle Ravesteijn van Trade Mart Utrecht:

"Zeker als je weet hoe de hazen lopen, kun je snel schakelen"

Koninklijke Jaarbeurs is een plek waar mensen elkaar ontmoeten, inspireren, van elkaar leren en kunnen groeien. De evenementenlocatie vertelt je wat er bij Jaarbeurs speelt en hoe we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met hun meest waardevolle bezit: de mensen achter de organisatie. Michelle Ravesteijn is Brand Marketing Manager van Trade Mart Utrecht, de beurs waar retailers inkopen en inspiratie opdoen voor de segmenten Jewels & Watches, Fashion & Lifestyle, Kitchen & Dining en Home & Living.

Als Brand Marketing Manager is Michelle medeverantwoordelijk voor het vermarkten van de Trade Mart Utrecht. Ze houdt zich bezig met het marketingcommunicatieplan en probeert met de juiste campagne in te spelen op de wensen en behoefte van de doelgroep om zo de juiste bezoeker te bereiken. Michelle werkt niet toe naar één beursmoment. Trade Mart Utrecht heeft namelijk een tweejaarlijkse Retailbeurs en vaste inkoopdagen in het Beatrixgebouw. Ze staat het hele jaar door in contact met de community.


Michelle Ravesteijn, Brand Marketing Manager van Trade Mart Utrecht.

Bezoekers triggeren
"Ik ben 24/7 bezig met het verhaal vertellen van onze exposanten en merken", zegt Michelle. "We willen de retailers inspireren en op de hoogte houden van alle nieuwe producten en collecties die de exposanten voeren. We hebben exposanten met supermooie duurzame verhalen. Dat wil je als inkoper weten zodat je dit verhaal kan doorvertellen aan je eigen klant. Wij communiceren het dan via onze kanalen. Dat triggert bezoekers om langs te komen om het product te bekijken. Zo proberen we echt in contact te staan met onze vaste community. Het is mijn doel om te laten zien dat Trade Mart Utrecht dé plaats is waar je de laatste collecties vindt. Wil je vooruitlopen op wat de klant vraagt, dan moet je inkopen doen bij Trade Mart Utrecht."

Inspirerend inkopen doen
Daar waar vroeger de Retailbeurs enkel werd gezien als een inkoopgelegenheid, ziet Michelle nu een verschuiving: "Mensen ervaren het doen van inkopen nu als een inspirerend moment. En als een teamuitje. Naast het feit dat je als winkel echt de producten moet zien en de materialen wil vasthouden, wil je natuurlijk ook geïnspireerd worden. We doen daar hard ons best voor. We nodigen daarom inspirerende sprekers uit om te praten over allerlei uiteenlopende onderwerpen. Bijvoorbeeld hoe je meer uit je onderneming haalt, een winkel vormgeeft of hoe je de online omzet kunt optimaliseren."



In de huid kruipen van bezoeker en exposant
Om zowel bezoekers als exposanten een fijne en inspirerende dag te bezorgen, verplaatst Michelle zich in de persoon. "Ik hou er zelf van als mensen met mij meedenken. Niet alleen een antwoord geven, maar echt meedenken over andere zaken. Dus dat probeer ik ook te doen." Michelle kruipt daarom zoveel mogelijk in de huid van de bezoeker of zet de figuurlijke pet van de exposant op. Zo vertelt ze: "Ik beeld me in dat ik een inkoper ben. Wat verwacht ik dan en wat heb ik nodig? Ik weet dat mensen graag direct naar binnen willen en liever niet lang wachten bij de registratiebalie. Toch kan het op sommige momenten druk worden bij de ingang. Daarom spring ik zelf ook weleens bij tijdens piekuren zodat het registreren soepel verloopt en iedereen snel naar binnen kan."

Kleurrijke campagnes voor herkenbaarheid
"We zijn altijd op zoek naar manieren om onze service nog beter te maken", zegt Michelle. "Om dat te doen, letten we extra op de kleine details. Want we weten allemaal, als je een vraag hebt en je komt er niet uit, dan wekt dat irritatie op. Daarom probeer ik vooruit te denken. Een van die manieren is bijvoorbeeld door letterlijk kleurrijke campagnes op te zetten. Elk segment heeft een eigen kleur en die gebruiken we zowel on- als offline. We kleden bijvoorbeeld de etages waar het segment te vinden is ook in die kleur aan en de hostessen dragen kleding met de campagnekleuren. Het zorgt voor herkenbaarheid en gemak. Daarnaast ziet het er natuurlijk ook erg vrolijk uit."



Creatief denken
Soms is het lastig om een oplossing te bedenken voor zaken waar Michelle zelf geen invloed op heeft. Ze probeert dan creatief te denken. Als voorbeeld geeft ze het wegvallen van parkeerterreinen door verbouwingen in de buurt. Michelle: "Veel van onze bezoekers nemen hun inkopen gelijk mee en lopen met dozen naar buiten. Ze moeten dan sjouwen naar andere parkeerterreinen. Ik kan me voorstellen dat dat best onhandig is. Daarom hebben we shuttlebusjes ingeschakeld die de bezoekers kunnen nemen. Zo kunnen ze makkelijk met hun spullen instappen en later bij hun auto inladen."

De wil om mensen te helpen
Michelle haalt voldoening uit haar werk en heeft het bij Jaarbeurs naar haar zin. Dat heeft mede te maken dankzij de korte lijnen. Zo zegt ze: "Hoewel Jaarbeurs echt een grote organisatie is, lijkt en voelt dat niet zo. Zeker als je weet hoe de hazen lopen, dan kan je snel schakelen. Ik vind dat prettig. Dat komt namelijk ook ten goede aan onze exposanten en bezoekers."

Michelle doelt daarmee op een idee dat ze onlangs opzette: "We kwamen erachter dat 80% van de bezoekers graag uitgenodigd wil worden door hun eigen exposant. Dat kan via een unieke registratielink. Toch zagen we dat exposanten dat nauwelijks deden. Daarom hebben we snel geschakeld met het Serviceteam. Zij hebben vervolgens telefonisch exposanten benaderd en vertelt hoe en waarom ze bezoekers kunnen uitnodigen. Al met al verhoogt dat de registratieaantallen en de tevredenheid van zowel bezoekers als exposanten. Dat verwacht je niet van zo’n grote organisatie, toch? Ik vind het een mooi voorbeeld van hoe snel we hier schakelen en hoe graag we iedereen willen helpen."



Meer informatie:
Trade Mart Utrecht | Retailbeurs
Jaarbeursplein
Postbus 8500
3503 RM Utrecht
www.jaarbeurs.nl

Bezoekers
030 295 5911
[email protected]

Exposanten
030 295 2999
[email protected]

Publicatiedatum: