Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Uitdagend jaar gekenmerkt door omzetgroei en kostenstijgingen'

De Bijenkorf laat licht positief resultaat zien

Voor het eerst sinds 2019 waren de winkels van de Bijenkorf in 2022 weer het hele jaar zonder beperkingen open. De omzet steeg boven het niveau van 2019, maar de gestegen kosten van onder andere energie, transport, verpakkingen en personeel drukten op het resultaat waardoor de genormaliseerde operationele winst op 2,8 miljoen euro uitkwam tegen een verlies van 31,8 miljoen in 2021. De genormaliseerde EBITDA kwam uit op 51,5 miljoen (2021: 16,6 miljoen). Ten opzichte van het boekjaar 2021 nam de omzet (inclusief concessie en consignatie) met 25,3% toe (17,3 % in netto omzet).

“We hebben afgelopen jaar laten zien dat we veerkrachtig zijn. We hebben een mooie stap vooruit gemaakt, maar tegelijkertijd realiseren we ons dat we een zeer bescheiden operationele winst hebben gemaakt en nog een weg te gaan hebben. Daarnaast houdt de consument steeds meer de hand op de knip, waardoor de Retail omgeving erg uitdagend is”, aldus Giovanni Colauto, CEO van de Bijenkorf.



Meer winkelbezoekers en hogere conversie
De winkels trokken 122% meer bezoekers in 2022 dan in 2021, toen de winkels vanwege Covid-19 zeventien weken gesloten moesten blijven. Online daalden de bezoekersaantallen met 15% na de Online hausse van 2021. De totale conversie (winkels en online) steeg 2 procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Grote investeringen in fysieke locaties betroffen de vernieuwing in Den Haag van de heren-, kinder- en boekenafdeling, nieuwe Ledverlichting in Eindhoven en de verhuizing naar een nieuwe, ruimere locatie van de eigen fotostudio.

De resultaten van de internationale webshops in Duitsland, Frankrijk, Wallonië, Luxemburg, Oostenrijk en Monaco werden sterk beïnvloed door de gestegen kosten, waardoor de weg naar een goede winstgevendheid onder de huidige marktomstandigheden te lang werd en sluiting (in 2023) de verstandigste keuze bleek. De webshops in Nederland en België, en de winkels realiseerden een positief operationeel resultaat.

Duurzaamheidsdoelstellingen
In overeenstemming met de doelstelling werd de CO2-uitstoot in 2022 met 35% gereduceerd ten opzichte van het referentiejaar 2018. Ook de doelstelling op het aandeel duurzamere producten in de omzet van 12% werd gerealiseerd. Aan het duurzamere aanbod werd de verkoop van vintage woonaccessoires toegevoegd.

Bijzondere ervaring en onderscheidend assortiment
Het bieden van een bijzondere winkelomgeving, een sterke online propositie, en een focus op een mooie klantervaring met goede service en een onderscheidend assortiment in alle segmenten blijven de speerpunten. Het aanbod werd in de winkels en online verder uitgebreid met selectief gedistribueerde merken als Tiffany, Bottega Veneta, Byredo en Jacquemus. Daarnaast zijn ongeveer 160 merkenshops vernieuwd en zijn merken als Studio Anneloes en Max Mara naar meer Bijenkorf winkels uitgerold. In Rotterdam was de Dior Skatebaan een mooi hoogtepunt.

Meer informatie:
De Bijenkorf
www.debijenkorf.nl

Publicatiedatum: