Het is je vast niet ontgaan. De prijzen zijn gestegen. Tijdens de coronacrisis vaarde de woonbranche aardig goed, maar inmiddels zorgen de hogere energieprijzen, politieke onrust en de nasleep van de pandemie voor duurdere producten. Het gevolg: de consument houdt de hand op de knip. Anna Hutten, brancheadviseur wonen van INretail, geeft advies in een blog voor Werk in de Winkel.
Tip 1: “Begin het gesprek. Laat die klant niet zomaar rondkijken. Die kan immers overal shoppen. Ontdek waarom hij/zij juist bij jóu binnenstapt.”
Tip 2: “Maak contact. Duik niet in je beeldscherm als er een klant rondloopt. Vooral de jongere generatie heeft hier last van, merk ik.”
Tip 3: “Inspireer de klant met de styling van de winkel én je online profiel. Met de juiste beleving kun je de klant opvoeden en meenemen.”
Tip 4: “Ontdek welke klant er voor je staat. Is die innovatief of behoudend? Wil die veiligheid of avontuur? Stel de juiste vragen.”
Tip 5: “Zorg dat het profiel van de winkel goed gepresenteerd wordt op CBW-erkend.”
Tip 6: “Onderzoek de diepere verlangens van de klant. Komt die voor een laminaatvloer? Think again! Hij/zij wil misschien een werkkamer met beleving.”