De omzet van de Hornbach Group steeg met 1,1% in het tweede kwartaal van het boekjaar 2023/24 (1 juni tot en met 31 augustus). Na een koud en nat voorjaar hebben de vraag naar het tuinassortiment en renovatieprojecten in het tweede kwartaal voor een inhaalslag gezorgd. Het concern zag daarmee de netto-omzet in het eerste halfjaar (looptijd 1 maart tot en met 31 augustus) met slechts met 0,6 % dalen. De verwachting is dat de omzet in de tweede helft van dit boekjaar verder stabiliseert of net onder het niveau van het afgelopen boekjaar uitkomt. Hornbach baseert deze verwachting op de uitdagende macro-economische vooruitzichten. In Nederland kende marktleider Hornbach een duidelijk hogere omzetgroei.
Evert de Goede, algemeen directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland: “De eerste maanden waren in Nederland erg goed en ook in de zomer zagen we een groei ten opzichte van vorig jaar. We merken dat de huizenmarkt onder druk staat in Nederland. En dat terwijl er voldoende vraag is naar nieuwbouw, maar helaas blijft de realisatie ervan achter.” Hornbach zelf heeft al langer te maken met hoge operationele kosten die drukken op de marges. Daar staat echter een positieve klantenontwikkeling tegenover. “Het aantal klanten dat Hornbach weet te vinden, blijft groeien”, zegt De Goede.
“Zo hebben we bijvoorbeeld een grote groep nieuwe klanten verwelkomd in de regio Nijmegen, waar we afgelopen juli onze achttiende projectbouwmarkt opende. In augustus groeide ons marktaandeel naar 27,2% en we blijven ambitieus zoeken naar mogelijkheden om door te groeien. Zoals in Duiven, waar we net een retailcomplex van 10.000 m2 hebben gekocht om er een volgende Hornbach Vloeren te vestigen.” De groeiambitie wordt mede gevoed door de hoge waardering van klanten voor de Hornbach-formule. “Vorige week hebben consumenten ons voor de 17e keer uitgeroepen tot Beste Bouwmarkt van Nederland en ook onze webshop werd voor de 6e keer als beste beoordeeld, daar ben ik ongelooflijk trots op.”
Goede resultaten tweede kwartaal
De geconsolideerde omzet van de Hornbach Group in de eerste helft van het boekjaar 2023/24 bleef met 3.441,3 miljoen euro slechts 0,6% achter vergeleken met de omzet een jaar eerder. Bij Hornbach Baumarkt AG, de grootste operationele subgroep, kwam de omzet in het eerste halfjaar uit op 3.228,1 miljoen euro, een daling van 0,3% vergeleken met het eerste halfjaar 2022/23. Dat de halfjaaromzet nagenoeg op hetzelfde niveau eindigt als een jaar eerder, komt dankzij de goede resultaten in het tweede kwartaal. De omzet bij Hornbach Baumarkt AG steeg zelfs met 1,9%. Het slechte weer, wat de start van het belangrijke tuinseizoen vertraagde, had in het eerste kwartaal voor de Hornbach Group nog een aandeel in de omzetdaling van 2,2%. De omzet van in het tweede kwartaal lag met 1.667,9 miljoen euro juist 1,1% hoger dan een jaar eerder.
Aangepaste EBIT
De aanhoudend hoge bedrijfskosten drukken duidelijk op de winst. De aangepaste EBIT voor de groep in het tweede kwartaal is 111,9 miljoen euro. Dat is 13,3% lager dan vorig jaar. De winst over het eerste halfjaar komt uit op 221,3 miljoen euro wat een daling betekent van 20,2%. De verwachting is dat de omzet in de tweede helft van dit boekjaar verder stabiliseert of net onder het afgelopen boekjaar uitkomt. Deze verwachting is gebaseerd op verslechterde macro-economische vooruitzichten binnen de EU, met een hardnekkiger dan verwachte inflatie en stijgende rentetarieven.
Groeikansen
Op 31 augustus telde Hornbach Baumarkt AG 172 projectbouwmarkten en webshops verspreid over negen landen in Europa. In de eerste helft van het kalenderjaar wist Hornbach het marktaandeel in Duitsland en de meeste internationale markten verder te vergroten. In het bijzonder in Nederland, Zwitserland en Tsjechië. “We blijven groeien en dat is zeker niet vanzelfsprekend met de aanhoudende macro-economische onzekerheid”, zegt De Goede. “We zien voldoende groeikansen. Zoals gezegd is er veel potentie in nieuwbouw, maar ook een aanzienlijke behoefte om bestaande gebouwen te moderniseren. Met name als het gaat om het verbeteren van energie-efficiëntie.”
Meer informatie:
Hornbach
www.hornbach.nl
Abonneren
Vacatures
- Accountmanager Oost Nederland | Cedeko
- Marketeer - vakevents InCoDa & Trendz | Easyfairs Nederland
- Filiaalmanager Wilrijk | Plinten en Profielen Centrale
- Sales Manager (M/V) (regio Vlaanderen) | Dutch Wall Decor
- Commercieel Technisch Adviseur | F. Ball and Co. Ltd
- Commercieel administratief medewerker | Cobra Art Company
- Commercieel medewerker buitendienst regio Zuid (M/V) (regio Brussel & Wallonië) | interstil Benelux
- Assistant Category Manager | Rogon Products
Weer
'Tuinassortiment heeft inhaalslag gemaakt'
Winst Hornbach stabiliseert in 2e kwartaal
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-12-01 Failliete houthandelaar onder vuur vanwege bedrieglijke bankbreuk
- 2023-11-29 Van der Zalm Zonwering sluit zich aan bij Ambiance Organisatie
- 2023-11-29 Jubileum-editie Art Rotterdam 2024 met sectie en spectaculaire buitenwerken
- 2023-11-27 Kettal introduceert meubellijn vernoemd naar de Eolische archipel
- 2023-11-23 'Functionaliteit wordt hier moeiteloos gecombineerd met een elegante stijl'
- 2023-11-23 Decoratie voor in de tuin
- 2023-11-20 Kees Smit Tuinmeubelen Experience Store XXL in Amersfoort ondergaat transformatie
- 2023-11-16 Hanolux verwarmt klanten met heropening Bar Vurig en Warmmakers
- 2023-11-15 Ruim 4,5 miljoen tegels verruild voor gras, bloemperken, bomen en geveltuinen
- 2023-11-14 Sinds 1969 groeide eerste tuinwarenhuis van Nederland uit tot concern van zeven tuincentra
- 2023-11-06 Fabrikant van gerecycled plastic meubilair onderzoekt verkoop
- 2023-11-06 spoga+gafa: 90 procent van beursvloer al geboekt
- 2023-11-03 OFYR-familie uitgebreid met nieuw model
- 2023-10-24 VIPS Experience Centrum opent in Druten
- 2023-10-23 'De tuinkamer is een levensstijl geworden'
- 2023-10-20 Kunstgras dat reageert op buitentemperatuur en meekleurt met de seizoenen