Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Tal van mogelijkheden en uitdagingen'

Technologie niet meer weg te denken in de groothandel en detailhandel

In een wereld die voortdurend evolueert, is aanpassingsvermogen de sleutel tot succes voor detailhandels- en groothandelsbedrijven. De opkomst van technologie heeft een revolutie teweeggebracht in de manier waarop bedrijven opereren, interactie hebben met klanten en waarde leveren aan de markt. Bedrijven zullen zich moeten aanpassen om in te spelen op deze technologie. Zo begint ING de Sector thema update Trade & Retail.

© Kittipong Jirasukhanont | Dreamstime
Automatische orderpicking in een magazijn. Foto ter illustratie.

Technologie brengt tal van mogelijkheden
Voor de groot- en detailhandel is digitalisering misschien wel de meest in het oog springende technologische ontwikkeling. Dat heeft de deuren geopend naar een scala aan verkoopkanalen. Van fysieke winkels en e-commerce platforms tot mobiele apps en sociale media. Detail- en groothandelaren kunnen nu klanten bereiken ongeacht waar ze zich bevinden.

Hierdoor zijn bedrijven in staat om diepgaande klantinzichten te verwerven, waardoor ze meer gepersonaliseerde ervaringen kunnen bieden. Van aanbevelingssystemen die producten suggereren op basis van eerdere aankopen tot chatbots die klantvragen real-time beantwoorden. Hierdoor wordt de klantbetrokkenheid groter.

Het zorgt er ook voor dat repetitieve taken worden geautomatiseerd, wat tijd en middelen vrijmaakt voor meer strategische inspanningen. Dit geldt vooral voor groothandels, waar geautomatiseerde voorraadbeheersystemen en slimme logistieke oplossingen de efficiëntie hebben vergroot. Hier komt ook robotisering om de hoek kijken.

Met behulp van geavanceerde analytische tools kunnen bedrijven trends identificeren, seizoensgebonden schommelingen voorspellen en het consumentengedrag begrijpen. Dit leidt tot betere besluitvorming en een snellere reactie op marktveranderingen.

Uitdagingen die technologie met zich meebrengt
Technologische vooruitgang vereist voortdurende inspanningen van organisaties om op de hoogte te blijven en zich aan te passen aan nieuwe tools en trends. Niet alle organisaties hebben gelijke toegang tot technologie, wat kan leiden tot een digitale kloof tussen gevestigde spelers en kleinere bedrijven. Technologie zal dus voor iedereen toegankelijk moeten zijn.

De opkomst van technologie kan ten koste gaan van menselijke interactie, een belangrijk aspect van klantenservice. Het vinden van een balans tussen technologie en persoonlijke betrokkenheid is belangrijk.

Bron: ING

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer