Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Marlene ten Ham, algemeen directeur Thuiswinkel.org

Trends in de Nederlandse e-commercemarkt

Ecommerce Europe en EuroCommerce hebben deze week gezamenlijk het European E-commerce Report 2023 gepubliceerd. In 2022 steeg de Europese B2C e-commerce-omzet van €849 miljard in 2021 naar €899 miljard ondanks een verschuivende economische en politieke omgeving. In het rapport staat een interview met Marlene ten Ham, algemeen directeur Thuiswinkel.org over de Nederlandse markt.



Welk nationaal beleid wordt op de Nederlandse markt overwogen en zal waarschijnlijk een impact hebben op de e-commerce?
"In Nederland zijn er verschillende nationale beleidsmaatregelen die impact hebben of zullen hebben op de e-commercemarkt. Er komt een steeds grotere vraag vanuit de samenleving dat webwinkels consumenten gaan vragen om een vergoeding voor retouren.

In de tweede plaats worden er eisen gesteld aan het beperken van de zogenaamde 'buy now, pay later'-mogelijkheden. Nederland is het enige land in de EU waar webwinkels wettelijk verplicht zijn een betaalmethode aan te bieden waarmee consumenten minimaal 50% later kunnen betalen. Eén van de gevolgen is de opkomst van (problematische) schulden, vooral onder jongeren en/of kwetsbare mensen. Thuiswinkel.org lobbyt voor wetswijziging en stelt voor dat webwinkels altijd keuze moeten hebben in de betaalmethoden die zij aanbieden.

En last but not least: er is een motie aangenomen in het Nederlandse parlement die de regering dwingt beleid op te stellen om de bouw van zeer grote distributiecentra te voorkomen."

Op welke technologieën richten de spelers in de e-commerce-industrie op uw markt zich in 2023?
"Het lijkt erop dat veel e-commercespelers zich richten op het gebruik van AI en ChatGPT. Dit brengt kansen en bedreigingen met zich mee in het licht van marketing en personalisatie. Data blijft een belangrijk onderwerp onder webwinkels, omdat zij moeten weten wat het koopgedrag van hun consumenten drijft.

Er zijn berichten in de Europese e-commerce dat ‘direct-to-consumer’ substantieel is gegroeid. Denkt u dat dit in uw markt het geval is?
Hoewel we dit niet met cijfers kunnen onderbouwen, zien we inderdaad een toename van het aantal bedrijven dat rechtstreeks op de consument richt. Een goede gelegenheid om de naamsbekendheid te vergroten en first party data te verzamelen."

Heeft u specifieke directe of indirecte gevolgen voor uw e-commercemarkt gezien als gevolg van de oorlog in Oekraïne?
"Sinds de oorlog in Oekraïne hebben we een daling van het consumentenvertrouwen, hogere gasprijzen, inflatie en een problematisch aanbod van goederen gezien. En toch gaven de Nederlandse consumenten in 2022 € 33,3 miljard online uit, een groei van 9% ten opzichte van 2021. Deze stijging van de bestedingen is opvallend: het aantal aankopen daalde met 5% naar 347 miljoen."

Wat zijn de belangrijkste redenen voor een daling of stijging van de e-commerce-aankopen onder consumenten?
"Dit wordt deels verklaard door het verschil in marktomstandigheden: er was geen lockdown in Q4 2022 (in Q4 2021 was er wel een lockdown – met bijbehorende reisbeperkingen) en in Q1 2022 was deze korter dan de lockdown in Q1 2021. Als gevolg hiervan kochten Nederlandse consumenten meer diensten.

We kregen echter te maken met nieuwe crises: de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis en de hoge inflatie. De stijging in de dienstensector wordt vooral veroorzaakt door de vele aankopen van kaartjes voor attracties en evenementen en reisgerelateerde aankopen. Ook sloten we in 2022 vaker verzekeringen online af dan in 2021, en tegen een hogere prijs."

Bron: Thuiswinkel.org

Publicatiedatum: