Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wekelijkse column van Retail Expert en Business Consultant

'Toekomstbestendige merken en retailers'

Annelies Boonstra is Retail Expert en Business Consultant. Ze heeft succesvolle retailconcepten neergezet zoals het bol.com Home & Living platform en fonQ Private Label.



Ze schrijft wekelijks een column voor Wonen360 met deze week als onderwerp: 'Toekomstbestendige merken en retailers'.

De afgelopen decennia heb ik mijn stempel mogen drukken op verschillende nieuwe merken en e-commerce concepten. Ik heb ondernemingen geholpen om te groeien en klaar te zijn voor de toekomst. Dit heeft me een schat aan ervaring en expertise opgeleverd. Terugkijkend kan ik zeggen dat ik veel heb geleerd, niet alleen van de successen, maar ook van de bedrijven die het niet hebben gered.

De ondernemers en medewerkers die ik heb gesproken, hebben mij doen nadenken.

Waarom waren sommige bedrijven te laat? Wat had ik hierbij zelf nog kunnen doen? Waarom zijn bepaalde nieuwe retailconcepten wel succesvol? Wat zijn succesfactoren?

Er zijn enkele cruciale factoren in het spel, zoals het kunnen herkennen van nieuw shopgedrag en daarop anticiperen. Het vermogen om een onderscheidend concept te creëren dat meer klanten aantrekt. Een sterke omnichannel strategie, organisatie en slimme automatisering.

Allemaal belangrijke onderdelen als je een groei strategie neerzet.

Maar als ik nog dieper graaf en reflecteer over wat het werkelijk betekent om te groeien, kom ik uit bij één sleutelwoord: veranderkracht. De groei van een onderneming gaat hand in hand met een sterke bedrijfsstrategie én de menselijke kant op een dieper niveau. De menselijke connectie is van cruciaal belang bij het bereiken van je doelen en daar hebben we het te weinig over.

Van nature gaan wij allemaal in de weerstand bij een verandering. 99% wil het oude behouden. Maar als we meer aandacht besteden aan het team, de mens en business partners zal het de acceptatie en effectiviteit van de verandering vergroten. Het zorgt voor meer betrokkenheid van medewerkers (Gen Z), open communicatie, bevordert de samenwerking, vermindert de weerstand.

We bevinden ons in een herijking van het retaillandschap. De weg vooruit vereist echte aandacht en innovatie, niet alleen oude wijn in nieuwe zakken.

En dat is precies wat ik met jullie wil delen, want dat is de sleutel tot duurzame groei. Hierbij heb ik geen enkele intentie om stil te blijven zitten. Ik blijf mij inzetten voor groei, en gewapend met een schat aan kennis en ervaring die ik de afgelopen jaren heb opgedaan, ben ik gericht op toekomstgerichte en veerkrachtige merken en retailers.

Wil je sparren over hoe je dit kan bewerkstelligen?

[email protected]

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer