Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ABN Amro: AI opent deuren, maar bezorgt retailers kopzorgen over kennis

Kunstmatige of Artificiële intelligentie (AI) wordt naar verwachting zeer waardevol bij het inschatten van onder meer het aankoopgedrag van consumenten en het doen van productaanbevelingen. Dit blijkt uit onderzoek van ABN Amro naar hoe Nederlandse retailers tegenover AI staan, welke AI-toepassingen zij potentie toedichten en al gebruiken en welke uitdagingen zij daarbij zien.

AI is op dit moment een veelbesproken onderwerp dat steeds meer invloed heeft op verschillende sectoren, waaronder de retail. AI-technologieën stellen machines in staat om te leren van gegevens en taken efficiënter uit te voeren die voorheen menselijke instructies of handelen nodig hadden. Ze omvatten een breed scala aan methoden waarvan ‘machine learning’ en ‘deep learning’ belangrijke toepassingen zijn.

© Stnazkul | Dreamstime

AI-onderzoek onder retailers
ABN Amro heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de ervaringen en percepties van Nederlandse retailers met betrekking tot het gebruik van AI. In samenwerking met Q&A Insights Consultancy zijn 73 retailers bevraagd uit drie omzetcategorieën, waaronder twintig retailers met een omzet groter dan 1 miljard euro. De retailers komen uit diverse subsectoren zoals Food, Mode, Schoenen en Sport en de subsector Doe-het-zelf, Tuin, Dier en Wonen. Hierbij is ook gekeken naar de omvang van hun online omzet.

De meest waardevol ingeschatte AI-toepassing is volgens de retailers het voorspellen van de vraag naar producten. Maar liefst 96 procent van de retailers vindt deze toepassing (zeer) waardevol voor zijn organisatie. En 91 procent vindt het doen van productaanbevelingen in de webshop een (zeer) waardevolle toepassing voor hun bedrijf.

Op dit moment wordt AI al het meest ingezet door de respondenten voor het doen van deze productaanbevelingen in de webshop en voor het inzetten van chatbots en virtuele assistenten voor klantcontact. Beide toepassingen worden al door een kwart van de respondenten gebruikt. Daarnaast wordt het voorspellen van de vraag naar producten met behulp van AI door bijna een kwart toegepast.

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer