Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wekelijkse column van retail expert en business consultant

'De duistere kant van online marketingbureaus'

Annelies Boonstra is Retail Expert en Business Consultant. Ze heeft succesvolle retailconcepten neergezet zoals het bol.com Home & Living platform en fonQ Private Label.



Ze schrijft wekelijks een column voor nieuwsplatform Wonen360 met deze week als onderwerp: De Duistere Kant van Online Marketingbureaus.

Blijkbaar zijn er nog steeds marketingbureaus die hun klanten in de luren leggen. Het lijkt soms wel dat deze bureaus de ondernemers beloven de digitale wereld te veroveren, maar uiteindelijk alleen hun eigen bankrekening spekken.

Natuurlijk heb ik mijn mening wat aangezet, maar ik zie het nog te vaak gebeuren. Vooral bij ondernemers die traffic willen genereren naar hun website.

Recentelijk zag ik het bij een hardwerkende ondernemer met een online platform. Hij kreeg een offerte van een marketingbureau dat beweerde als een tovenaar verkeer naar zijn website te kunnen toveren. De prijs die ze vroegen was astronomisch en totaal niet in verhouding tot wat ze zouden doen.

En voordat je het weet, zit je jarenlang vast aan zo'n contract. Maandelijks sturen deze marketingmaestro's een update over hun vermeende wonderdiensten om klanten naar je site te lokken. De rapporten staan vol met fancy Engelse termen, maar onderaan de streep voelt de ondernemer zich vooral armer, terwijl de beloofde omzetstijging maar niet komt.

Een oud-collega van bol.com noemt deze rapporten de "groene vinkjesrapporten". Een treffende term als je het mij vraagt. Het lijkt alsof deze bureaus bergen werk verzetten, maar je hebt geen idee of ze de juiste dingen doen en of het je daadwerkelijk geld oplevert.

Ik herinner me nog een project van twee jaar geleden bij een bekende retailer. Ze gaven maar liefst 220K per jaar uit aan een marketingbureau om klanten te trekken. Maar de online omzet bleef steken en uiteindelijk ging de retailer zelfs failliet. Niet vanwege deze reden, maar het heeft zeker niet geholpen om de retailer verder te helpen.

Ten eerste, er zijn enorme verschillen in de kwaliteit van deze marketinggoeroes.

Ten tweede, de manieren waarop je opvalt in de wereld van Google zijn de afgelopen twee jaar ingrijpend veranderd. Het vergt nu meer dan alleen maar trucjes en foefjes.

En als derde punt, eerlijk gezegd, het is niet echt jouw vakgebied, dus hoe kun je beoordelen of ze goed werk leveren?

Het doet me denken aan een bezoekje aan de autogarage. Je weet dat je er af en toe naartoe moet, maar je hebt geen flauw idee hoe je het advies van de monteur moet beoordelen. Je bent er gewoon niet in thuis. En omdat je ervan uitgaat dat het "gewoon" goed geregeld moet zijn, blijf je maar vertrouwen op de slimme verkopers. Moet je dan iemand meenemen die er verstand van heeft, of moet je hopen dat het goed komt?

Ik begrijp het, het is lastig om te beoordelen. Maar net zoals je bij de autogarage soms een second opinion nodig hebt, kan het ook geen kwaad om af en toe een specialist te laten meekijken als het gaat om het genereren van verkeer naar je website.

Bij mij staat binnenkort de APK weer voor de deur! Ik ben benieuwd wat er dit keer uitkomt! Misschien is het tijd om die "groene vinkjes" eens goed onder de loep te nemen.

Meer weten? Volg onze workshop

Publicatiedatum: