'Revolutionaire stap' met QR labels onder elk vloerkleed

Het circulaire merk Monasch, gespecialiseerd in wollen vloerkleden van hoge kwaliteit, heeft vandaag een naar eigen zeggen revolutionaire stap op het gebied van transparantie en duurzaamheid aangekondigd. "Door elk vloerkleed te voorzien van een unieke QR-code, krijgen klanten toegang tot uitgebreide productinformatie en het volledige verhaal achter hun aankoop. De nieuwe recycleerbare tags zijn vervaardigd door EE Labels uit Heeze, Noord-Brabant", meldt het bedrijf in een persbericht.

Waar komt de wol precies vandaan? Welke producten gebruiken de spinners bij het proces van wol tot garen? En hoe ziet de productreis eruit? Monasch wil alles weten en kunnen controleren. Deze verantwoordelijkheid neemt het vloerkledenmerk zo serieus dat een product paspoort wordt gemaakt voor elk kleed. Met de introductie van de QR-codes onderstreept het bedrijf zijn toewijding aan transparantie en het delen van essentiële informatie met zijn klanten.

QR codes scannen
Door simpelweg de QR-code op een vloerkleed te scannen met een smartphone, krijgen gebruikers toegang tot een gedetailleerd productpaspoort met informatie over de herkomst van de wol, de gebruikte materialen en het productieproces. En ook niet onbelangrijk: na gebruik neemt Monasch elk vloerkleed terug zodat de waardevolle materialen kunnen worden hergebruikt.

Monasch begrijpt dat de toegang tot informatie juist tijdens het recyclingproces essentieel is. De geweven unieke QR-codes van EE Labels blijven tot het einde verbonden aan het vloerkleed, informatie blijft zo toegankelijk waardoor een naadloze overgang naar een nieuwe levenscyclus mogelijk is. Op welke wijze dan ook.

Ontwerpen voor recycling
“Designed to be circular” is een essentiele denkwijze voor een circulaire economie. Dit betekent dat je tijdens het ontwerpen van een product nadenkt over de materiaalkeuze en haalbaarheid om een product te kunnen recyclen bij terugkomst. EE Labels adviseert klanten bij de materiaalkeuze voor hun branding, zo koos Monasch ervoor om hun katoenen band te vervangen door polyester. In samenwerking met Niaga (omgekeerd Again) ontwikkelde Monasch vervolgens vloerkleden die uit enkel twee materialen bestaan: wol en polyester. Beide materialen zijn goed recyclebaar. De overstap leverde niet alleen een betere recyclebaarheid op maar het geweven band geeft ten opzichte van het bedrukte katoen een extra luxe uitstraling, passend bij een vloerkledenmerk als Monasch. Het polyester band en de geweven QR labels van EE Labels zijn gemaakt van gerecycleerd garen.

Op naar een circulaire economie
Met deze innovatieve stap bevestigt Monasch zijn positie als koploper in duurzaamheid. Het merk zet de norm voor transparantie en inspireert anderen om soortgelijke initiatieven te nemen die een circulaire economie bevorderen. Samen kunnen we een positieve impact hebben op het milieu en een betere wereld creëren voor toekomstige generatie.

EE Labels is branding partner van verschillende nationale en internationale merken in interieur- mode- en werkkleding. Zo lanceerde het bedrijf eerder inspirerende samenwerkingen op het gebied van smart labels met o.a. Niaga® en Tricorp.

Meer informatie
Monasch
www.monaschbybestwool.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.