Volgende week reizen weer duizenden Nederlandse, Belgische en internationale interieurprofessionals af naar Parijs om de Maison&Objet te bezoeken of om er als exposant de nieuwste collecties te laten zien aan de duizenden bezoekers.
Het thema van deze najaarsbeurs is 'de zoektocht naar genoegens' en toont volgens de organisatie veel nieuwe kleuren, extravagantie, durf en humor. ''Het inspiratiethema zal de bezoekers uitnodigen tot herontdekking van het leven, vrij zijn van bezuinigingen en beperkingen (na coronatijd red.) en genieten van de kleurrijke, gedurfde interieurs.''
Wat verwachten de exposanten en bezoekers van deze nieuwe editie? We vroegen het enkele interieurprofessionals.
Dôme Deco
Voor Dôme Deco is de aanwezigheid op Maison&Objet ondertussen een soort thuiskomen waar ze uiteraard meer dan dankbaar voor zijn. ''Als gevestigde waarde op de beurs, is dit immers ook iets waar onze klanten erg naar uitkijken. Ook zij tellen af naar het moment om in Parijs onze nieuwigheden te zien. Wat voor Dôme Deco het verschil maakt dit jaar, is dat we voor het eerst gelijktijdig ook aan de Paris Design Week zullen deelnemen in onze Parijse Concept Store. We hebben alvast een mooi introductie event gepland staan op de eerste dag van Paris Design Week waar we een 150-tal bevestigde aanwezigen naderen. Een leuke dynamiek dus die ons tegemoetkomt!''
''Er staan veel afspraken met internationale klanten op de planning, alsook heel wat nieuwe leads die onze kant opkomen. Die combinatie van het weerzien van vertrouwde contacten, en het leren kennen van nieuwe potentials maakt het voor ons een erg interessante en dynamische vijfdaagse. Paris Design Week is voor ons dus nog onbekend terrein; zien we bekende gezichten terug of wordt het een nieuwe wind aan potentiële partners?''
''Ook kijken we productgewijs vooral uit naar de introductie van de varianten in onze chalk&cement reeks. Onze DELPHI dining table was zo een bestseller in januari, wat maakt dat we ook positieve reacties verwachten op deze extensie. Verder werd er in juni ook een uitbreiding uitgezet in ons verlichtingsaanbod die nu in volle glorie kan worden gepresenteerd.''
Dôme Deco neemt voor het eerst deel aan de Paris Design Week met hun nieuwe Paris Concept Store (links).
Eijerkamp
Lotte Eijerkamp van het gelijknamige bedrijf gaat ook veel internationale beurzen af om inkopen te doen voor het nieuwe seizoen. ''Zeker weten ga ik naar Maison&Objet in Parijs, leuk! Verwacht er zeker weer veel van, meestal in het najaar vind ik de de beurs sterker dan de voorjaarseditie. Aanbod is groot en heb al heel veel uitnodigingen gekregen. En hoop er weer veel vernieuwing te zien op het gebied van trends en kleuren uiteraard.''
Dutch Interior
Ook het team van Dutch Interior vertrekt a.s. zondag naar Parijs voor de opbouw en voorbereidingen van Maison&Objet. ''De afgelopen edities waren erg succesvol, dat verwachten we van deze editie ook. Sinds 2018 nemen we deel aan de beurs, inmiddels zijn we daardoor voor een groot publiek een bekende naam. Zeker sinds we naar buiten treden met onze overkoepelende naam Dutch Interior, maakt dat het makkelijker voor bezoekers,'' vertelt Eric Zwanikken, commercieel directeur van Dutch Interior.
''Elk jaar ontmoeten we veel bestaande en nieuwe klanten. Voor veel van deze klanten is de beurs een vast moment om in te kopen. Ook werken we deze editie voor het eerst samen met een Frans agentschap zodat we de Franse markt nog beter kunnen bedienen. Uiteraard genieten we naast de Franse markt ook van mondiale aandacht. We verwachten dan ook dat onze stand druk bezocht zal worden en we er weer een groot succes van gaan maken. De beurs Maison&Objet is voor ons een prachtige gelegenheid om in het buitenland te groeien.''
Wat betreft trends verwacht Eric deze editie meer kleur te zien. ''Waar je voorheen een splitsing zag tussen enerzijds aardetinten en anderzijds bold colorful statements, zie je nu dat elke woonstijl kleur heeft. Zelf brengen wij een kleurenpalet met roze-, rood- en paarstinten. Denk aan kleuren als koraal, old pink, aubergine en terra. Organische vormen en natuurlijke materialen zien we ook dit seizoen weer. Vooral hout in verschillende tinten en natuursteen doen het goed. Onder de zitmeubelen blijven we zachte grove stoffen zien met veel variatie in vorm en design. Wat betreft de woonaccessoires is functionele decoratie een opvallende trend. Zelf hebben we met By-Boo bijvoorbeeld marmeren bordspellen in de collectie zitten.''
Dutch Interior slaat handen ineen met Frans agentschap.
The Home Style Club
Sofie de Kruijff van The Home Style Club gaat ook weer als bezoeker naar de beurs: ''We zien toch wel een duidelijke verschuiving van beige naar kleur en hopen dit op M&O ook terug te gaan zien. Naast dat we verwachten weer veel inspiratie op te doen, vinden we het ook leuk om de mensen achter de merken weer te spreken. Waarbij altijd de eerste vraag is: ‘waar ben jij nou het meest trots op uit de nieuwe collectie?’. Daarnaast gaan we weer de beurs af met leuke interieurinfluencers en interieurlovers in hart en nieren. Dat brengt veel gezelligheid en we delen allemaal dezelfde passie. We verwachten dat de beurs ook nog drukker bezocht gaat worden dan de afgelopen keren en ik heb het idee dat er ook weer veel merken staan die een tijdje afwezig zijn geweest of juist voor de eerste keer gaan staan. We hebben dan nu ook twee dagen uitgetrokken voor de beurs in plaats van één.''
PMP Furniture
PMP Furniture pakt tijdens deze najaarseditie groots uit met de nieuwe outdoorcollectie: ''Deze editie van M&O hebben we een tweede stand waar we onze nieuwe outdoor collectie zullen introduceren. Deze collectie heeft een moderne elegante stijl gecombineerd met de natuurlijke rotan trend. Nieuwsgierig? Bezoek onze stand in Parijs Hal 6 - A54-B53 Tot ziens in Parijs!''.
Versmissen
Het Nederlandse interieurlabel Versmissen is ook weer te vinden in de beurshallen in Parijs. ''We kijken er weer naar uit om onze nieuwe collectie te presenteren aan onze klanten en beursbezoekers. Een breed scala aan nieuwe vormen en materialen in zowel meubel, verlichting als decoratie. Maison&Objet blijft altijd een feestje om te mogen staan, 5 dagen lang inspirerende ontmoetingen te hebben met ‘’oude’’ en nieuwe klanten. Sparren over the business en met welke projecten in portefeuille de klant rondloopt en wat onze invulling daarbij zou kunnen zijn,'' vertelt Patrick van Schayik van het interieurbedrijf.
''Hall 8 is onze nieuwe locatie. De beursorganisatie heeft daar vanaf deze editie Unique & Eclectic ondergebracht. We hebben in Hall 8 ook een 2e stand waarin we onze African Art collectie presenteren. Een breed aanbod aan unieke originele beelden, maskers en objecten.''
De African Art collectie van Versmissen.
Silk-ka
Ook de kleurrijke stand van Silk-ka is niet te missen in Parijs. Het perfecte platform voor Silk-ka om haar nieuwe collectie FW2023 te presenteren. “Het voelt als een combinatie van het Met Gala en de Champions League, iedereen staat er om te verrassen en te imponeren tussen de grootsten der aarde!” zegt Patrick Oude Groeniger oprichter van Silk-ka. “En ook wel weer als thuiskomen.” voegt Algemeen Directeur Anneke Snijders toe. “Het is een vertrouwde plek geworden waar wij twee keer per jaar trots onze klanten en geïnteresseerden onder dompelen in onze merkbeleving en gastvrijheid, in onze tijdelijke merkvilla van 500 m2. Als trendsetter in het hoogste segment voelt het als een plicht om hier groots uit te pakken met een betoverende collectie”, vult Snijders aan. “En dat is het geworden! Ik ben ontzettend trots op onze creatieve collega’s, die het wederom voor elkaar hebben gekregen om met een verrassende collectie en presentatie te komen van producten met de hoogste kwaliteit.”, zegt Oude Groeniger.
De beurs vindt plaats van 7 tot en met 11 september in het VillePinte beursgebouw in Parijs.
www.maison-objet.com