Wekelijkse column van Retail Expert en Business Consultant

'De opkomst van conscious ondernemen'

Annelies Boonstra is Retail Expert en Business Consultant. Ze heeft succesvolle retailconcepten neergezet zoals het bol.com Home & Living platform en fonQ Private Label.

Ze schrijft wekelijks een column voor nieuwsplatform Wonen360 met deze week als onderwerp:
'De Opkomst van Conscious Ondernemen'

Het buzzwoord dat momenteel opkomt, is zonder twijfel 'Consciousness'.

In het Nederlands vertaalt zich dit naar 'bewust ondernemen en zakendoen'. Hoewel ik de Nederlandse term waardeer, kies ik voor nu voor de Engelse variant, die net iets lekkerder bekt.

De conscious benadering richt zich niet alleen op winst en efficiëntie, maar streeft ook naar het genereren van positieve impact. In deze tijd zoeken organisaties en individuen niet alleen naar manieren om te groeien en te innoveren, maar ook naar dit doel met oog voor ethiek, duurzaamheid, het welzijn van medewerkers, veerkracht van de organisatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Hiermee is het misschien wel tijd dat bedrijven niet enkel beoordeeld worden op financiële resultaten, maar ook op hun inzet voor milieubehoud, het welzijn van medewerkers of sociale rechtvaardigheid.

Dit kan allemaal nog wat zweverig klinken, maar ik zie dit inmiddels al anders. Het bewust ondernemen zal de komende decennia groter worden. Ik geef je drie redenen waarom deze aanpak terrein wint:

Ethische Technologie: Met de voortdurende technologische vooruitgang wordt het steeds urgenter om technologie op ethische wijze in te zetten. Hoe integreren we anders AI en andere digitale innovaties op een manier die privacy waarborgt, discriminatie tegengaat en menselijke waarden respecteert?

Medewerkerswelzijn: Bedrijven zullen in de toekomst meer aandacht besteden aan het welzijn van hun medewerkers, inzien dat dit direct van invloed is op de algehele prestaties en het behouden van goede medewerkers. Consciousness helpt organisaties bij het creëren van een gezonde en ondersteunende werkcultuur. Denk hierbij aan aandacht voor mentale gezondheid, diversiteit en het stimuleren van een gezonde werk-privébalans.

Maatschappelijke Betrokkenheid: Bedrijven worden meer betrokken bij de nationale en internationale gemeenschappen waarin ze opereren. Het draait om het begrijpen van lokale behoeften en het vinden van manieren om positieve veranderingen teweeg te brengen in je gehele keten.

In een snel veranderende wereld zal een meer bewuste manier van ondernemen een cruciale rol spelen in het leiden van organisaties naar een betekenisvolle en duurzame toekomst. Deze benadering belichaamt de verschuiving in het zakendoen naar een meer verantwoorde en mensgerichte aanpak, waarbij winst en maatschappelijk doel hand in hand gaan.

Wat denk jij hiervan?
Is dit een kortstondige trend, of ligt hier de sleutel tot zakelijk succes?

Let me know!

annelies@retailimpuls.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.