Zet de klantenservice van Bol.com jou in de wacht? Dan is alles wat jij zegt alsnog te horen voor sommige van hun medewerkers. Dat blijkt uit onderzoek van Radar. Wie een klantenservice belt, hoort vaak: “Let op: dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.” Niets bijzonders. Maar wie belt met Bol.com, hoort ook: “Let op: Ook als u in de wacht staat kunnen onze kwaliteitsmedewerkers horen wat u zegt.”
© Tartilastock | Dreamstime
Bol.com bevestigd dat de gesprekken opgenomen worden, ook als je in de wacht gezet wordt. Dit is de reden: "Het is technisch niet mogelijk om de opname tijdelijk te stoppen en weer te starten als het gesprek weer begint." Dat schijnt echter wel te kunnen bij veel andere bedrijven. KLM, Ziggo, Eneco, Vattenfall, T-Mobile, Nationale Nederlanden, ASR, ING en Rabobank zeggen dat zij hun klanten niet opnemen terwijl die in de wacht staan.
De Nederlandse privacybewaker Autoriteit Persoonsgegevens stelt dat het opnemen van klanten ‘in de wacht’ niet is toegestaan. “Het mag eigenlijk niet, want het is niet nodig voor het doel van het gesprek,” legt woordvoerder Jos Boerties uit. “Je mag het gesprek wel opnemen, bijvoorbeeld voor het sluiten van een contract of de dienstverlening te verbeteren. Maar om dat doel te bereiken is het niet nodig op te nemen als iemand in de wacht staat. Want dan ben je in feite onnodig aan het luisteren wat iemand privé zegt of doet.”
Bron: Radar