Het zijn uitdagende tijden voor retailers, met onder meer een hoge inflatie en een laag consumentenvertrouwen. De afzet in de detailhandel krimpt, voor het eerst in tien jaar, met naar verwachting 2% in 2023. Zo koopt de consument vooral minder kleding, meubels en elektronica. Dat concludeert ING.
Naast hogere huren, inkoop-, energie- en personeelskosten zet een tekort aan personeel een rem op de groei bij veel winkeliers. Bovendien moet de tijdens de coronaperiode opgebouwde belastingschuld worden terugbetaald. Het aantal faillissementen en bedrijfsbeëindigingen in de detailhandel neemt in 2023 naar verwachting dan ook toe, vooral in het conjunctuurgevoeligere non-food segment. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht Retail van ING Research.
Consument houdt meer de hand op de knip
“De 2% krimp komt met name door een sterke terugval in het non-food segment, dat het meest conjunctuurgevoelig is", stelt Katinka Jongkind, sectoreconoom Retail bij ING Research. "Door de hoge inflatie en een aanhoudend laag consumentenvertrouwen houden consumenten in de winkelstraat meer en meer de hand op de knip. Zeker wat betreft niet-noodzakelijke goederen zoals woninginrichting en elektronica. De winkelverkopen in vrijwel alle non-food segmenten vallen dan ook sterk terug ten opzichte van 2022, toen er nog sprake was van een inhaalslag in de winkelstraat na de coronapandemie. Naar verwachting vindt er in alle non-food segmenten, behalve die van persoonlijke verzorging, volumekrimp plaats. De grootste krimp doet zich voor bij woon- en elektronicawinkels.”
E-commerce in 2023 terug in rustiger vaarwater
Na een ongekende groei van e-commerce tijdens de coronapandemie, is de sector in 2023 terug in rustiger vaarwater gekeerd. Voor 2023 wordt een omzetgroei van 4% in online aankopen verwacht, na een lichte daling in 2022. Met het verdwijnen van de lockdowns begin 2022 werd een deel van de online aankopen weer in de fysieke winkels gedaan. Desondanks is de verwachting dat er de komende jaren een verdere verschuiving plaatsvindt van fysiek naar het online verkoopkanaal. Niet alleen omdat consumenten het gemak van online winkelen hebben ervaren, maar ook doordat winkeliers vaker een multichannel strategie hebben, waarbij ze veelal een minder groot assortiment in de winkel aanbieden dan online. Bovendien zorgt een tekort aan personeel mogelijk voor impact op de service in de fysieke winkel, aangezien nog altijd vier op de tien winkeliers met personeelstekorten kampen.
Meer bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in 2023
Naast hogere huren, die veelal op basis van de inflatie worden verhoogd, hebben winkeliers te maken met hogere energie-, inkoop- en personeelskosten. Daarbovenop moeten zij ook hun tijdens de coronapandemie opgebouwde belastingschuld terugbetalen. De levensvatbaarheid van een toenemend aantal winkels komt hierdoor verder onder druk te staan. De verwachting is dan ook dat het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in de detailhandel, en dan met name in de non-food, dit jaar hoger uitvallen dan in de voorgaande twee jaren, toen het aantal faillissementen op een extreem laag niveau lag.