In de wereld van interieurdesign en verlichting staan de merken it's about RoMi en GOOD&MOJO al jarenlang synoniem voor innovatie en duurzaamheid. Met een flinke groei in hun showroomnetwerk en een toenemende focus op projecten, blijven deze merken de normen van de industrie uitdagen. We zaten samen met Dunja Gutter Wierema, een creatieve kracht en sleutelfiguur in het team van it's about RoMi en GOOD&MOJO, om meer te weten te komen over de recente ontwikkelingen en toekomstige plannen van de labels.
Bij het kopen van een GOOD&MOJO lamp wordt er licht 'gegeven' aan mensen die off-the-grid leven. Via The WakaWaka Foundation worden er solar-lampen (zoals Dunja vast heeft) gedoneerd aan families die geen toegang hebben tot elektriciteit en verlichting.
In een jaar tijd is er namelijk veel veranderd voor de merken. Zo heeft het een tweede showroom gekregen in Nederland (bij Present Time in Almere). Maar ook over de grens zijn meerdere toonzalen geopend in Frankrijk, Engeland en Noorwegen. Daarnaast zijn er acht nieuwe agenten door heel Europa aan de slag gegaan voor it's about RoMi en GOOD&MOJO. Tevens gaat gaat RC Product in september aan de slag als agent voor de Nederlandse klanten. "We hebben goede gesprekken gehad en zij zullen ook aanwezig zijn op de Vakdagen van De Woonindustrie (10-13 September) om kennis met iedereen te maken."
Storytelling
"Sinds het begin van onze samenwerking met Light & Living zijn we nog meer aandacht gaan besteden aan storytelling", legt Dunja uit, die ooit begon als accountmanager en is uitgegroeid tot een kernfiguur binnen het bedrijf. "We zijn ervan overtuigd dat dit op lange termijn veel meer oplevert dan kortingsacties gericht op korte termijn."
Het verlichtingsbedrijf heeft een goed verhaal om te vertellen. Ze hebben mooie armaturen maar ook niet minder belangrijk, bijzondere samenwerkingen met Waka Waka en Eden Reforestation Project. "We doneren een deel van onze omzet van GOOD&MOJO aan de Stichting Waka Waka die kleine solarlampjes maakt en deze doneert aan mensen die 'licht nodig hebben' in de breedste zin van het woord." Je kunt dan denken aan mensen in bijvoorbeeld vluchtelingenkampen.
Verder is it's about RoMi in 2019 een samenwerking met Eden Reforestation Project begonnen. Ze planten een boom voor elke verkochte lamp. "Sinds 2021 hebben we daar onze klanten ook bij betrokken en planten zij ook een boom voor elke gekochte lamp. Hierdoor creëren we een positieve footprint. We zijn samen met onze klanten aan het kijken hoe we deze storytelling verder vorm kunnen geven”, zegt Dunja. Deze lijn zal de komende tijd doorgetrokken worden.
Plantbased verlichting
Het mag dus duidelijk zijn dat er genoeg verhalen te vertellen zijn. Ze moeten alleen nog overgebracht worden aan de klant en eindgebruiker. Zo zijn er in de GOOD&MOJO collectie van 2023/2024 ook meer dan 300 nieuwe items bij gekomen, allemaal plant-based. "Er wordt gebruik gemaakt van materialen zoals bamboe, kurk, zeegras en gerecyclede autobanden. Zover we weten hebben we zelfs de eerste plant-based spotje op de markt gebracht", vertelt Dunja. Ieder jaar komt er een nieuwe collectie uit. Het ene jaar van it's about RoMi en het andere jaar van GOOD&MOJO.
Project markt
Tevens is Dunja vorig jaar begonnen om een compleet nieuwe markt aan te boren en dat begint nu aan zijn vruchten af te werpen. "Hoewel het betreden van de projectmarkt nog in de beginfase zit, is het duidelijk dat er veel kansen liggen. Met verdrievoudiging van onze activiteiten in de projectmarkt in slechts één jaar, zijn we klaar om deze nieuwe markt verder te verkennen en te benutten."
Terwijl ze blijven groeien en innoveren, is één ding zeker: it's about RoMi en GOOD&MOJO zijn vastbesloten om een 'small giant' te blijven. "We willen niet de grootste worden, maar de beste zijn", besluit Dunja met een knipoog.
Meer informatie:
It’s about RoMi
Herengracht 516-1
1017 CC Amsterdam
+31 20 330 58 70
[email protected]
www.itsaboutromi.nl
GOOD&MOJO
+31 20 330 58 70
[email protected]
www.goodandmojo.nl