Uit de Tuinmeubels Marktmonitor 2023 blijkt dat de interesse van de consument in nieuwe tuinmeubels in het eerste corona-jaar sterk was toegenomen. Sinds het jaar 2022 is er echter sprake van een lichte daling. De maand april is de belangrijkste omzetmaand voor tuinmeubels. De Tuinmeubels Marktmonitor 2023 toont de trends en ontwikkelingen en dus de marktkansen voor het komende jaar op het gebied van tuinmeubelen.
Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over tuinmeubels van de Google zoekmachine onderzocht over de afgelopen vier jaar in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. De analyses hebben betrekking op ruim 85 miljoen zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan tuinmeubels.
Bestedingen aan tuinmeubels
Uit een analyse van marktdata.nl met behulp van cijfers van het CBS blijkt dat de bestedingen aan tuinmeubels door consumenten in Nederland in het jaar 2020 circa 135 miljoen euro excl. btw bedroegen. Dat was een forse toename ten opzichte van het voorgaande jaar. De bestedingen aan tuinmeubels bleven vervolgens in het jaar 2021 ongeveer gelijk aan het voorgaande jaar. In het jaar 2022 en in de eerste vier maanden van het lopende jaar 2023 blijkt vooralsnog dat het verkoopvolume afneemt, maar dat het prijsniveau toeneemt.
Ontwikkeling van het online zoekvolume van tuinmeubels
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan tuinmeubels blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks bijna 1,8 miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar tuinmeubels. Het zoekvolume is de afgelopen paar jaar afgenomen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2020 nog bijna twee miljoen zoekopdrachten, in het jaar 2022 werd er maandelijks gemiddeld 1,8 miljoen keer gezocht naar tuinmeubels. Daarmee is het zoekvolume in twee jaar tijd met 18% afgenomen.
In het jaar 2020 nam het zoekvolume sensationeel sterk toe. Het zoekvolume bleef in het jaar 2021 met een mutatie van 0 procent onveranderd, waarna de daling van het zoekvolume in het jaar 2022 uitkwam op 18 procent. In de eerste vier maanden van 2023 nam het zoekvolume met 16 procent af ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De sterke groei van het zoekvolume in het jaar 2020 kan worden toegeschreven aan de corona pandemie waarin de aandacht voor het interieur in huis en de woonomgeving sterk aan populariteit won. De stabilisatie en daling van het zoekvolume in de periode daarna is voor een belangrijk deel een correctie op die extreme groei in het jaar 2020. Daarnaast zorgt de inflatie en de oorlog in Oekraïne ervoor dat de consument momenteel minder snel grote uitgaven doet aan de woning- en tuininrichting.
April belangrijkste omzetmaand
Het zoekvolume van de zoekopdrachten gerelateerd aan tuinmeubels over de afgelopen vier jaar is tevens per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden).
Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten gerelateerd aan tuinmeubels over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume zich concentreert in de maanden in het voorjaar. In de maand april wordt er het meest gezocht naar tuinmeubels. Deze maand vertegenwoordigt 19,3 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de periode september t/m februari wordt er relatief weinig naar tuinmeubels gezocht.
Maandelijks aandeel in het zoekvolume.
Onderstaand figuur toont de ontwikkeling van het zoekvolume per maand over de afgelopen vier jaar.
In het corona-jaar 2020 was er sprake van een verhoogd gerelateerd zoekvolume van tuinmeubels. Op het hoogtepunt, april 2020, werden er zes miljoen gerelateerde zoekopdrachten uitgevoerd op het gebied van tuinmeubels.

Abonneren
Vacatures
- Verkoopadviseur | De RuijterMeubel BV
- Market Developer | Fabromont
- Sales- & Interior professional | Just Design
- Accountmanager Oost-Nederland | Hamat
- Accountmanager België | Bijnen Meubel Groep
- Sales en interior professional 12-20 uur p/w | BAAN
- Grafisch ontwerper (studentenjob) | Mobitec
- Accountmanager Noord-Oost Nederland | JAB Anstoetz
- Assistent Store Manager | Table du Sud
- Accountmanager Zuid-Nederland buitendienst | Rogon Products
Weer
Consument heeft minder zin in aanschaf van nieuwe tuinmeubels
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-19 Nieuwe collectie kenmerkt zich door aluminium frames en gevlochten polyester
- 2023-09-18 Surya neemt tuinmeubelbedrijf over
- 2023-09-11 ''Outdoor is the new indoor''
- 2023-09-11 Open dagen bij Van Beem Buitenleven: '10.000 m2 aan outdoor inspiratie'
- 2023-09-08 'Stijlvolle buitenkeukens voor luxueuze late zomeravonden'
- 2023-09-05 Luxe buitenmeubilair geïnspireerd op de branding
- 2023-09-04 Federica Biasi ontwerpt collecties Gervasoni
- 2023-09-04 Draaiende bank "draait heel langzaam rond" met behulp van zonne-energie
- 2023-09-01 'Klaar voor het najaar met de nieuwe vouwdaken'
- 2023-08-31 spoga+gafa presenteert hoofdthema voor 2024
- 2023-08-28 "Ze verwachten geen meisje in deze business"
- 2023-08-28 Barbecook haalt inspiratie uit oud-Germaanse geschiedenis voor nieuwste vuurkorven
- 2023-08-28 Christophe Pillet ontwerpt buitenmeubilair voor Ethimo
- 2023-08-25 Nieuwe bank MDF Italia ook voor outdoor
- 2023-08-25 Foutje bedankt: terrasmeubilair vermorzeld...
- 2023-08-25 Testaankoop tikt tuincentrum op de vingers
- 2023-08-24 Bram Krikke toont zijn fraaie dakterras
- 2023-08-22 Onyx Classic is tuinhaard en barbecue ineen
- 2023-08-21 Zuiver maakt circulaire collectie van plasticafval
- 2023-08-17 Rechter spreekt faillissement van Overijsselse verandaproducent uit