Sander de Vries, eigenaar van DOT Orange design, is sinds 2003 importeur en agent van projectmeubilair in de breedste zin van het woord. Als "agent plus plus" - zoals hij zelf zegt, vertegenwoordigt hij labels die kwalitatief niet onderdoen voor de meest bekende AA-merken, maar zeker een gelijkwaardig alternatief bieden tegen een concurrerende prijsstelling, zo laat hij doorschemeren. We spreken hem op zijn kantoor annex showroom aan huis (omringd met veel groen) waar een dwarsdoorsnede van de verschillende merken staat te pronken.
Het is eind juni als we Sander (zie foto) in Kerkdriel bezoeken. De projectmarkt kenmerkt zich vaak als hollen of stilstaan, zegt hij. Sander is trots op de zorgvuldig geselecteerde reeks merken die hij voert. "We vertegenwoordigen alleen meubilair van Europese middelgrote (familie)bedrijven die door hun korte lijnen, snel kunnen reageren en acteren. Ze staan alle voor modern design, innovatie en duurzaamheid", somt hij op.
DOT Orange design heeft een brede maar complementaire portfolio met de merken als NOTI, BALMA, Cantarutti, David design, PlyCollection, 366concept, Softline Italia in huis. "Allemaal wat minder bekend, omdat ze ons inziens
iets te weinig aan marketing doen. Maar dit verdienen deze merken zeker wel. Het zijn wel stuk voor stuk labels van hoge (project)kwaliteit met een modern design waarbij innovatie en duurzaamheid centraal staan. Ik ben voor deze fabrikanten het aanspreekpunt in Nederland en Vlaanderen."
De meubelproducten van NOTI worden ontworpen en geproduceerd in Polen. Het merk maakt gebruik van moderne stoffen; Kvadrad Gabriel Camira en constructies van de hoogste kwaliteit.
Vreemde eend in de bijt
"Ik ben een vreemde eend in de bijt in de wereld van agenten", gaat Sander verder. "Ik zie DOT Orange design als 'agent plus plus'. We werken samen met een geselecteerd dealernetwerk, maar handelen wel voor eigen rekening en risico en hebben geen voorraden. We doen eigenlijk alles wat een meubelagent doet met vergelijkbare condities richting de markt, alleen gaan wij nog een stapje verder. Zo regelen we in eigen beheer ook tijdsafspraken voor het transport en verzorgen we de gewenste stoffering voor de klant. Ik werk ook nauw samen met een logistiek en montagebedrijf.
Als DOT Orange design bieden we indien gewenst samen met deze partner White Gloves-Service aan. Alles wordt netjes uitgepakt, eventueel gemonteerd en geplaatst en al het afval wordt milieuvriendelijk afgevoerd. Vooral daarmee maken we het verschil. We leveren stipt conform afspraak, gemiddeld alles binnen 4 tot maximaal 7 weken. We reageren 24/7 op elke vraag, zijn gepassioneerde meubellieden. We fungeren door onze uitgebreide kennis als dé vraagbaak voor de meubelbranche", legt Sander uit.
Het betere segment
Hij werkt al ruim 30 jaar in de projectbusiness, weet zo'n beetje hoe alle hazen lopen. "We focussen ons op binnenhuisarchitecten, turnkey projectinrichters en - wellicht oneerbiedig gezegd - 'boxmovers', maar nooit richting eindgebruikers. We zijn sterk in het vinden van alternatieven voor de bekende 'tenderlijsten'. Beschikken over een breed pakket in het betere segment, waardoor we altijd een reeks interessante alternatieven kunnen voorstellen passend in het plaatje. Alternatieven die niet op elke hoek van de straat zijn te vinden. Zeg maar weg van het bekende ABC'tje, wat we helaas nog te veel voorbij zien komen. We zijn daarin een actieve partner richting architecten en dealers en zeggen niet vaak nee, ook DOT Orange design is daar zeer creatief in.
We hebben dealers in alle disciplines, uiteenlopend van specialisten die hotels, kantoren, vergader- en uitvaartcentra inrichten tot bedrijven die actief zijn in de scheepvaart, studentenhuisvesting en expatwoningen."
De collecties van het Poolse merk 366 Concept bestaan uit retro meubels in een eigentijds look. Iconen uit de jaren 50/60 van Poolse designers in een hedendaags jasje.
Hoge eisen
DOT Orange design krijgt vaak de vraag van fabrikanten of zij hun merk wil vertegenwoordigen. "Wij zijn hierin gaandeweg erg kritisch in geworden. Een fabrikant c.q. merk moet, om een kans van slagen te hebben in de overvolle Nederlandse markt, om te beginnen circulair bezig zijn (want dat willen anno 2023 ' alle' Nederlanders). Verder moet het een goede, snelle website inclusief alle tools voor architecten hebben en heel actief op social media zijn. En niet te vergeten: goede condities en prijzen kunnen bieden. We blijven Hollanders... Verder moeten ze willen participeren op beurzen."
Geen goede ontwikkeling
Vakkennis, merken en designerkennis worden tegenwoordig steeds minder belicht in de opleidingen voor interieurontwerpers en 'samenstellers. "Zeker sinds de officiële titel Binnenhuisarchitect is losgelaten. Tegenwoordig googelt men op bijvoorbeeld "een rode stoel" of "barkruk in het zwart" en wat vervolgens naar boven komt, dat zou men dan willen inzetten. Vaak een leuk plaatje waarbij ik dan de vraag krijg of ik die kan leveren. Op internet ziet alles er vaak gelikt uit, maar in de praktijk laat de kwaliteit dan te wensen over; niet geschikt voor projectgebruik."
"Alles wat hier staat en wat wij leveren is 'custom made' gemaakt voor projecten. Deze meubelen worden duurzaam geproduceerd, gaan lang mee - waardoor duurzaam, komen niet uit Verweggistan en dragen dus bij aan een reductie van het CO2-gebruik."
Cantarutti legt de focus op het creatieve en constructieve vlak van het vakmanschap. Het Italiaanse merk hanteert een bijzondere avant-garde-stijl.
Wat vind je eigenlijk het leukste aan je vak?
Sander: "De uitdaging om samen met partnerdealers een gezamenlijk project tot een goed einde te brengen. Een project waar iedereen blij van wordt. Ik zie het als een sport om een bijdrage te leveren aan de mooiere, grotere en bekendere projecten in Nederland en België. Dat wanneer ik door ons land of Vlaanderen rijd weet: daar staan 'onze meubelen'", besluit hij glimlachend.
Meer informatie:
DOT Orange design
www.dotorangedesign.com