Zo'n 120 relaties waren afgelopen maandag (5 juni) te gast op de Adventure & Presentatie Tour die Headlam had georganiseerd. Op deze relatiedag konden bezoekers kennismaken met noviteiten van leveranciers als COREtec, Estillon, Gerflor, Unifloor, F. Ball, Maestro, Multisol en Bostik. Zelf presenteerde de groothandel in raamdecoratie en vloerbedekkingen ook nieuwigheden, waaronder een eigen vloerkledenlijn in samenwerking met Belysse.
General Manager Erwin van Beek (op de foto 3e van rechts - met wit colbert) van Headlam Nederland is onder de indruk als we hem maandagochtend tegen 10 uur tegen het lijf lopen. Terwijl de zon zich van zijn beste kant laat zien, druppelen de eerste bezoekers binnen. Het zijn vooral project- en woninginrichters die deze dag vrij hebben gehouden in hun agenda. "Het is bewonderingswaardig dat zoveel relaties de moeite nemen om onze kant op te komen. We hebben het allemaal druk, ook al wordt het hier en daar in de handel wat rustiger", zegt Erwin. "Onze raamdivisie ligt nog op koers, maar we merken wel dat de vloerenmarkt onder druk staat. Niettemin blijven er voldoende kansen in de branche. Je moet daar zijn waar orders worden geschreven."
Alle deelnemers werden na het welkomstwoord door Erwin van Beek ingedeeld in groepen, waarna de E-Chopper Adventure Tour kon starten. Deze circa 2,5 uur durende tocht voerde door de landelijke omgeving van Zutphen en Vorden en had verschillende tussenstops. Niet alleen voor een hapje en drankje.
De eerste leverancier was te vinden bij kasteel Vorden, waar COREtec belangstellenden kennis liet maken met haar nieuwe items. De leverancier van meerlaagse en watervaste rigid vloeren liet de klanten van Headlam kennismaken met de app Stair Expert. Hiermee kunnen vloerenverkopers makkelijk en snel ("in drie kwartier tot een uur") het benodigde materiaal voor het bekleden van een trap uitmeten en de bestelling in een paar klikken naar de fabrikant versturen. Daarna wordt het kant-en-klaar afgeleverd. Op deze manier wordt de installateur ontzorgd. De app doet 'alles' voor je. De consument vindt het daarnaast interessant dat de trapbekleding aansluit op de vloer.
Onderweg gaf ook leverancier Gerflor in de persoon van Martien Wildeman acte de préséance. Het bedrijf ontwerpt, produceert en verkoopt innovatieve, decoratieve en milieuvriendelijke oplossingen voor vinyl en LVT-vloeren, linoleum en wandbekleding. In Zutphen toonde Martien onder andere de nieuwe kleuren van de collectie Creation (met zes verschillende tinten visgraat) die Headlam gaat voeren en inmiddels al bij ruim 175 dealers in Nederland is te vinden. "Voor de nabije toekomst verwachten we nog meer warmere kleuren", hield Martien zijn bezoek voor. "Ook zie je steeds meer tegels in de collectie, ook op het gebied van PVC-vloeren.
Na de rondrit werden alle gasten getrakteerd op een Mexicaanse lunch. Van quesadillas tot nachos.
Ook op het terrein van het hoofdkantoor waren verschillende leveranciers van Headlam aanwezig. Bart Visser van Estillon bracht de Floorfixx optimum, een systeemvloer met een unieke zelfklevende laag, onder de aandacht. "Het publiek reageert enthousiast op dit product. Begrijpelijk, want arbeid wordt steeds duurder en als je met Floorfixx optimum een snellere oplossing aan kunt bieden, dan vinden alle vloerenleggers dat interessant", aldus de accountmanager.
Met ruim 55 jaar ervaring in ontwikkeling, advies en productie van ondertapijten, ondervloeren en accessoires kent het Brabantse bedrijf de markt van binnen en buiten. De ondervloerenspecialist speelt nu vooral in op het verminderde aanbod van vakkrachten door makkelijker te leggen producten op de markt te brengen. Daarnaast timmert Estillon aan de weg met video’s waarin het leggen van ondervloeren wordt gepromoot. Niet voor niets is de slogan ‘We will improve your floor’.
De specialist van F. Ball, fabrikant van vloerlijmen en voorbereidingsproducten voor de professionele vloerenlegger, gaf maandag eveneens acte de présence. Esther Swinnock-Groenendijk, export business officer, (op de foto hierboven) showde en demonstreerde verschillende producten.
Technisch ondersteuner Ernst Bannink (links op de foto) en accountmanager Fedde Trinks waren namens Bostik met de Bostik SmartVan naar Zutphen afgereisd. Met dit bedrijf doet Headlam sinds vorig jaar zaken. "Op de vorige relatiedag, die van 2022, stonden we hier ook. We merkten een stuk herkenning. Verschillende klanten lieten weten met onze producten te werken. Het gaat er voor ons vooral om om het merk Bostik te laten zien. Om de bezoekers kennis te laten maken met de verschillende lijm- en afdichtingsproducten", aldus de heren. Zij toonden vooral de verwerking en bewerking van de primers, egalines en lijmen.
Herman van den Bos representeerde Unifloor. Hij showde niet zonder trots Jumpax Acoustic: het contactgeluid reducerend ondervloersysteem voor houten draagvloeren. "Deze is speciaal ontwikkeld voor houten draagvloeren en geschikt voor vrijwel alle elastische vloerbedekking, maar ook voor tapijt, PVC-klik, laminaat en parket. Jumpax Acoustic behaalt met meer dan 13 soorten vloerbedekking een contactgeluidreductie van 10 dB of meer en is ook NSDG gecertificeerd", somt Herman op.
In het pand van Headlam werd een nieuwe collectie high end vloerkleden getoond, die onder eigen label en in eigen huisstijl van de Gelderse groothandel wordt uitgebracht. Getoond werden allerlei prototypen van vloerkleden op maat. Vloerkleden geheel op maat: rond, vierkant of rechthoekig. Negen van de 12 kleden zijn tot een breedte van vier meter te bestellen, drie tot zelfs vijf meter. Namens Belysse gaven Peter Willems en Nathalie Pompen (zie foto hierboven) tekst en uitleg. "In juli ligt de collectie op de verschillende winkelpunten, ik verwacht de eerste orders begin augustus. We zijn dus op tijd gestart, zo vlak voor het begin van het nieuwe interieurseizoen", aldus Nathalie.
Woordvoerster Sagitta Tobé van Headlam toonde zich na afloop tevreden. "120 mensen hadden zich ingeschreven, dus daar alleen al zijn we heel positief over. We konden ze allerlei nieuwigheden tonen, zoals ook de uitbreiding van onze basis huislijn vloerkleden. Rond en ovaal hadden we al, daar zijn nog vier organische vormen bijgekomen. Verder kon men kennisnemen van een nieuwe PVC-lijn, waarvan we een sneakpeak lieten zien (zie foto hierboven, red.)", aldus Sagitta.
Na afloop ging iedereen tevreden en met een goodie bag huiswaarts. Al met al een mooie relatiedag en zeker voor herhaling vatbaar.
Meer informatie:
Headlam
Bettinkhorst 4
7207 BP Zutphen
+31 (0)575-581822
sales@headlam.nl
www.headlam.nl