Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Barbecue Marktmonitor:

2023 wordt goed jaar op basis van intelligente extrapolatie van de marktcijfers

Uit de Barbecue Marktmonitor 2023 blijkt dat in het eerste corona-jaar 2020 de vraag naar barbecues sterk was toegenomen, maar dat de jaarlijkse piek, in het voorjaar en de zomer, sindsdien ieder jaar terugloopt. Voor de verkoopkanalen Gamma en Action en het merk Safari Chef van Cadac voorziet het onderzoeksrapport echter een goed jaar op basis van intelligente extrapolatie van de marktcijfers.



Online zoekgedrag naar barbecues
Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over barbecues in Google onderzocht over de afgelopen vier jaar (mei 2019 t/m april 2023) in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft. Het zoekvolume kan niet zonder meer naar exacte verkoopcijfers worden vertaald maar het levert wel concrete informatie over de (veranderende) consumentenbehoefte en de populariteit van specifieke soorten, en kenmerken van, barbecues.

Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan barbecues blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 521.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd op het gebied van barbecues. Het zoekvolume is de afgelopen paar jaar wel afgenomen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2020 nog 625.000 zoekopdrachten, in het jaar 2022 werd er maandelijks gemiddeld ruim 510.000 keer gezocht naar barbecues. Daarmee is het zoekvolume in twee jaar tijd met 18% afgenomen.

Onderstaand figuur toont de ontwikkeling van het zoekvolume per maand over de afgelopen vier jaar.


In het corona-jaar 2020 schoot het zoekvolume omhoog ten opzichte van de piek van het voorgaande jaar. Daarna zien we dat de piek in het zoekvolume ieder jaar weer iets terugloopt. Op het hoogtepunt, mei 2020, werden er ruim 171.000 gerelateerde zoekopdrachten uitgevoerd naar barbecues.

Het zoekvolume van de zoekopdrachten gerelateerd aan barbecues over de afgelopen vier jaar is tevens per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden). Het volgende figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten gerelateerd aan barbecues over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume in het najaar en in de winter beperkt is.

In de maand juni wordt er het meest gezocht naar barbecues. Deze maand vertegenwoordigt 18,2 procent van het jaarlijkse zoekvolume. Ook in de maanden april, mei, juli en augustus wordt er relatief veel naar barbecues gezocht.



Het zoekvolume nam in het jaar 2021 met 9 procent af, waarna het zoekvolume in het jaar 2022 met 11 procent daalde. In het eerste kwartaal van 2023 nam het zoekvolume met 18 procent af ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De daling van het zoekvolume sinds het jaar 2021 kan worden toegeschreven aan de corona pandemie. In het jaar 2020 won de aandacht voor het interieur in huis en de woonomgeving sterk aan populariteit. In dat jaar nam ook het zoekvolume naar barbecues zeer sterk toe. De daling van het zoekvolume in de periode daarna is een correctie op die extreme groei in het jaar 2020. Daarnaast zorgt de inflatie, oorlog in Oekraïne, economische onzekerheid en een relatief koud voorjaar in het lopende jaar ervoor dat de consument de hand op de knip houdt.

In hoeverre neemt het zoekvolume naar barbecues per jaar toe of af? Onderstaand figuur toont de jaarlijkse mutatie van het zoekvolume.

Jaar-op-jaar ontwikkeling van het zoekvolume.

Middels een uitvoerige analyse van Google big data over de afgelopen vier jaar is de online consideration-fase van de customer journey in beeld gebracht (interesse en afweging). Waar zoekt men naar op het gebied van barbecues? Welke trends zijn er in het zoekvolume en wanneer zoekt men? Naar welke soorten barbecues, kenmerken en opties wordt er gezocht en wat zijn de verschuivingen in de markt? In de analyse is tevens het zoekvolume van aanbieders op het gebied van barbecues in kaart gebracht (merken, winkelformules en verkoopplatformen). Maar liefst 50 aanbieders zijn in kaart gebracht. De ontwikkelingen en trends zijn over de afgelopen vier jaar inzichtelijk gemaakt. Hierdoor biedt de Barbecue Marktmonitor 2023 helder inzicht in de gevolgen van de corona crisis en de huidige economische situatie voor de barbecuemarkt en de marktverschuivingen.

Bron: Barbecue Marktmonitor 2023

Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR  Almelo
0546 45 66 62
info@marktdata.nl
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: