In gesprek met Kim Koning van de Condor Group tijdens FFD:

"In 2030 willen we 50% van onze omzet halen uit de circulaire economie"

Condor Group zet vol in op gerecyclede en duurzame materialen. Dat blijkt uit het bezoek dat Wonen360 tijdens de Flanders Flooring Days (FFD) bracht aan het textielbedrijf uit Hasselt. Tijdens dit vierdaagse event (22-25 mei) was de producent en leverancier neergestreken in het Vlaamse hotel Auberge du Pêcheur in Sint-Martens-Latem, waar een pop-up showroom was ingericht.
"Het is de eerste keer dat we hieraan deelnemen", zegt woordvoerder Kim Koning als we hem op de tweede dag van het event spreken. "Naast Domotex, een perfecte gelegenheid om onze klanten nieuwe collecties te laten zien. Met ruim 200 afspraken zijn we ruim tevreden over de opkomst", vertelt de marketing manager van de Condor Group, welk bedrijf actief is in diverse markten met labels als Condor Carpets, VEBE, Condor Cartex, Condor Grass, Timzo en Edel Carpets & Edel Yarns.


Thomas Schori (oprichter van #tide) met Kim Koning tijdens de FFD.

Heel veel nieuwe producten werden er tijdens de FFD geshowd. Duurzaamheid en rentmeesterschap zijn daarbij belangrijke kernwaarden, zo wordt duidelijk uit het verhaal dat Kim Koning met een aanstekelijke enthousiasme vertelt. Condor Group is dan ook een samenwerking aangegaan met het Zwitserse bedrijf Tide Ocean om oplossingen tegen plasticvervuiling en armoede te ondersteunen. Het gevolg is dat er producten worden aangeboden met het zogeheten 'tide ocean material'-label, gemaakt van oceaan gebonden plastic afval verzameld door vissers in Zuidoost-Azië en Mexico.

Eerlijke lonen
Het project zorgt mede voor eerlijke lonen voor vissers ("ze krijgen dezelfde prijs als voor een kilo vis. Dan krijgt afval waarde en geef je vissers toekomst") schone kustlijnen en minder CO2-uitstoot. "In 2030 willen we 50% van onze omzet halen uit de circulaire economie. We zetten nu kleine stappen, maar dat geeft ons straks wel een voorsprong in de branche om te 'overleven'", denkt Kim.

Condor Group rolt het project breed uit. De laatste stap in het afvalinzamelingsproces is de interne extrusie van garens en de productie van vloerbedekking in de productielocaties van Condor Group in Hasselt en Genemuiden. Het resultaat is een heldere collectie modern vormgegeven tapijt, kunstgras of autotextiel, waarbij gerenommeerde Amerikaanse (elektrische) autofabrikanten en bekende Nederlandse meubelmerken verregaande interesse hebben getoond. "De verwachting is dat ze ook daadwerkelijk onze producten gaan afnemen", reageert Kim blij.

Kostprijs
"Kijk", gaat hij verder, "het komende jaar zal nog marginaal zijn wat we verkopen, vanwege de hogere kostenstaat. Maar als er genoeg animo is, gaat de kostprijs als vanzelf omlaag. We hopen dat veel van onze klanten het gaan verkopen. Een bedrijf uit Duitsland heeft al ongezien drie collecties besteld. Dat geeft dit project een mooie duw in de rug. Voor ons wordt wel belangrijk wat de volgende stap is: worden onze producten 100% tide of 25%. En welke prijsverhoging wordt geaccepteerd? 25% tide is overigens wel het minimum, anders doen we het niet. Als Condor Group nemen we genoegen met kleine winstmarges. We hebben afgesproken dat we het als familiebedrijf 'gewoon' gaan doen."

Meubelbranche
"We hopen dat ook buiten de vloerenbranche om bedrijven zijn die tide als sub label willen gaan gebruiken", vervolgt Kim. "Met een meubelbedrijf zijn we reeds een samenwerking aangegaan voor het aanleveren van tide voor het maken van stoelzittingen", laat hij weten. 

Goed om nog te melden is dat Tide Ocean nauw samenwerkt met lokale gemeenschappen om de cirkel van plastic afvalvervuiling te sluiten. Ook innovatief is de manier waarop producten te allen tijde tot in hun oorsprong kunnen worden getraceerd. Door gebruik te maken van geavanceerde blockchaintechnologie is het mogelijk om de exacte locatie te zien waar het plastic afval is ingezameld. "De tool geeft duidelijk inzicht in de herkomst van het materiaal en vergroot de transparantie in de keten. Zo sluiten we greenwashing, dat nu op grote schaal in landen als China plaatsvindt, uit", besluit Kim.


Een blik op de pop-up showroom in het hotel Auberge du Pêcheur. 

Meer informatie:
Condor Group
Euroweg 3
8061 SB Hasselt
+31 (0)38 477 89 11
info@condor-group.eu 
www.condor-group.eu


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.