Na een stijging van het aantal webwinkels (+4,1%) en een daling van het aantal fysieke winkels (-1,9%) zijn er volgens het CBS in Nederland nu voor het eerst meer webwinkels dan fysieke winkels. Nederland telt momenteel 84.100 webwinkels en 82.100 fysieke winkels. Sinds 2020 zijn er naar verwachting zo’n 24.000 webwinkels bijgekomen.
De consument heeft steeds meer keuze
De Nederlandse consument kon afgelopen jaar terecht in meer dan 166.000 winkels. Het aantal online winkels stijgt nog altijd snel en geeft de consument steeds meer keuze. Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org: “Het aantal webwinkels groeit heel erg snel, maar lang niet alle bedrijven floreren. Het is heel makkelijk om je webwinkel te registreren bij de Kamer van Koophandel, waardoor het aantal webwinkels snel toeneemt. Maar in deze stijging zitten ook nog heel veel hobbyisten die vanuit hun zolderkamer te werk gaan”, vertelt Marlene.
Aantal webwinkels in huis- en tuinartikelen
Ook de detailhandel via internet in huis- en tuinartikelen groeit. Deze klasse omvat verkoop aan consumenten via internet van huis- en tuinartikelen, zoals meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen, keukenbenodigdheden, glas-, porselein- en aardewerk, hout-, kurk-, riet- en plasticwaren, cadeauartikelen, dierbenodigdheden, dierenvoeding etc.; verkoop van huis- en tuinartikelen aan consumenten per postorder.