'E-commercesector staat op kantelpunt'

Samen met webwinkels naar een duurzamere e-commercesector – dat vraagt om verregaande samenwerking. Met ketenpartners en concurrenten, maar ook met beleidsmakers en politici. Om deze serieuze stappen verder vorm te geven, organiseerde Thuiswinkel.org op 11 mei jl. de tweede E-commercepoort in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag. Met dit keer als thema: “Duurzaamheidsclaims: écht duurzaam of greenwashing?”

Thuiswinkel.org werkt hard aan het vormgeven van de grote transitie naar duurzame commerce die vraagt om intensieve samenwerking en het aanjagen van het debat. De sector gelooft in de ontwikkeling van een collectieve aanpak en veel ondernemers werken actief mee aan dit plan om de impact op mens en milieu te verkleinen, omdat de planeet daarom vraagt, de politiek hierom vraagt en de consument hier ook in toenemende mate om gaat vragen.


Foto ter illustratie: Dreamstime.

Samen een standaard neerzetten
Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, opende de E-commercepoort met een stevige oproep. Na de jarenlange groei van de e-commercesector staan we nu op een kantelpunt: het is noodzakelijk om te veranderen. De transformatie naar duurzame businessmodellen is een grote en uitdagende opgave en dwingt ons allen tot samenwerking. Met partners in de keten, maar ook met concurrenten.

Ten Ham: “De consument vraagt meer om transparantie en eerlijkheid, en steeds meer om de meest duurzame optie. Als sector werken we hard aan verduurzaming en een eenduidige manier van communiceren daarover. Dat is dan ook de reden dat we samen met koplopers in e-commerce en maatschappelijke organisaties een standaard op duurzaamheid in e-commerce ontwikkelen. Het is cruciaal dat we de komende jaren deze transitie op de juiste wijze versnellen, op weg naar een duurzamere toekomst.”

Effectief communiceren over duurzaamheid
Maar wat verwacht de consument dan van webwinkels? En wat doen webwinkels zelf aan communicatie over duurzaamheid. Daarover gaf Sjoukje Goldman een masterclass tijdens de E-commercepoort op basis van uitgebreid onderzoek van de HvA.

Uit het onderzoek onder 800 webwinkels uit 27 Europese landen blijkt dat gemiddeld 36% van de webwinkels communiceert over duurzaamheid en mvo. Van de onderzochte Nederlandse webwinkels communiceerde 50% over duurzaamheid en Duitsland stond met stip op 1 met 70%.

Europese webwinkels stimuleren consumenten een duurzamere keuze te maken door zoekopties te tonen voor duurzame producten (81%), een pagina met duurzaam productaanbod (43%), duurzame productlabels (38%) en een enkeling door het voeren van een volledig duurzaam assortiment (1%).

Webwinkels stimuleren consumenten om duurzamere keuzes te maken door het tonen van duurzame keurmerken (44%), retour/resell tweedehands producten (39%), goede doelen steunen met de aankoop (29%) en CO2-effect van de bezorging (4%).

Acht op de tien consumenten vindt het (zeer) belangrijk dat Nederland verduurzaamt. 19% van de consumenten vindt dat bedrijven goed bezig zijn en meer dan de helft (53%) vindt dat bedrijven (zeer) slecht bezig zijn op het gebied van duurzaamheid. Consumenten staan het meest open voor businessmodellen die gericht zijn op lokaal kopen of regeneratief werken.

Bron: Thuiswinkel.org


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.