Aantal winkels is de afgelopen jaren flink gedaald

Het spook van de winkel- en horecaketens

Het aantal winkels is de afgelopen jaren flink gedaald. Risico hierbij is dat alleen grootschalige winkelketens overblijven en hierdoor de aantrekkelijkheid van winkelgebieden vermindert. Uit onderzoek van ABN Amro blijkt dat dit niet het geval is.


De Tilburgse vestiging van winkelketen Kwantum. Foto ter illustratie.

"De aantrekkelijkheid van winkelgebieden is een zorg voor landelijke en lokale overheden. Zo was het onderwerp van gesprek bij het debat over de winkeltijdenwet in de Tweede Kamer twee jaar geleden en wordt met de Impulsaanpak winkelgebieden momenteel door de landelijke overheid geïnvesteerd om verschraling tegen te gaan. Daarnaast gaf de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) half april aan dat zij de Impulsaanpak winkelgebieden verder uitgebreid en versimpeld wil hebben, omdat volgens de VNG de aanpak niet voldoende is om de achteruitgang van de winkelgebieden te stoppen.

De aantrekkelijkheid van een winkelgebied kan verminderen doordat meer winkels en horecagelegenheden onderdeel zijn van een keten of winkelformule, ook wel filialisering genoemd. De verschillende winkelgebieden gaan dan immers meer op elkaar lijken, terwijl een groot deel van de mensen juist op zoek is naar een unieke ervaring in winkels en de horeca", meldt ABN Amro.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.