Een onlinewarenhuis stopt ermee, dat onder andere meubelen, huishoudelektro, hifi en linnen verkoopt. Het in Oost-Vlaanderen gevestigde bedrijf kan de concurrentie niet meer aan en krijgt haar kosten niet omlaag. Ook het ongunstige economische klimaat speelt een rol. Vandaar wordt er al meerdere jaren verlies gedraaid. Voor de 141 medewerkers wordt naar een gepaste oplossing gezocht.
Het gaat om Unigro, dat sinds 2014 onderdeel is van De Otto Group. De wereldwijd actieve retailgroep heeft ongeveer 50.000 werknemers en een omzet van 12,5 miljard euro. Met meer dan 123 bedrijven is de Otto Group aanwezig in 30 landen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië. Met een onlineomzet van 7 miljard euro is de Otto Group een van de grootste retailers op wereldschaal.
Concurrentie en kosten
General manager Yves Moens ziet verschillende problemen bij Unigro. "Ten eerste zijn we actief in een markt met steeds meer concurrentie, grote druk op de prijzen en dienstverlening, en bekende grote spelers zoals Amazon.com en – dichter bij huis – bol.com. Ten tweede blijven onze structurele kosten veel te hoog ten opzichte van onze omzet. En ten derde weegt het ongunstige economische klimaat op de koopkracht van de consument."
Unigro door de jaren heen
Unigro is vlak na de Tweede Wereldoorlog (1948) opgericht. De economische wederopbouw draait op volle toeren en België bereikt een hogere levensstandaard. Het is in deze historische context dat Unigro het licht ziet als een familiebedrijf met vestiging in Sint-Niklaas.
Van meet af aan profileert Unigro zich als een dynamisch bedrijf dat de Belgische situatie perfect aanvoelt: zo wordt de catalogus in het Nederlands en het Frans gepubliceerd. Bovendien wordt door de verkoop op krediet een groter klantenpotentieel aangeboord. De groei is dan ook niet gering. In 1988 volgt na 40 jaar autonomie een nieuwe fase in de geschiedenis van dit postorderbedrijf.
Door de mondialisering is de positie van Unigro als familiebedrijf onhoudbaar geworden en is een fusie onomkeerbaar. De groep 3 Suisses International neemt Unigro op in zijn structuur, de NV Saint Brice. Dankzij de steun van deze groep herstelt Unigro zich en wordt het bedrijf opnieuw leidinggevend op de Belgische postordermarkt. In 2014 wordt Unigro onderdeel van De Otto Group.
Meer informatie:
Unigro
www.unigro.be