'Graaiflatie boosdoener voor de pijn in de portemonnee'

Consument denkt dat bedrijven misbruik maken van stijgende inflatie en heeft deels gelijk

Onderzoek van economen van de Rabobank toont aan dat bedrijven hun prijzen meer hebben verhoogd dan de stijgende kosten rechtvaardigen. "Wanneer bedrijven hun verkoopprijzen niet verder hadden verhoogd dan minimaal noodzakelijk zou zijn geweest om hun winst op peil te houden, dan had de stijging van afzetprijzen in 2022 theoretisch gezien 2,2 procentpunt lager kunnen uitpakken”, concluderen Hugo Erken en Stefan Groot.



Ze vervolgen: "Consumenten zien in ‘graaiflatie’ de boosdoener voor de pijn in hun portemonnee. We zien bedrijfswinsten inderdaad toenemen, maar daar zijn ook andere verklaringen voor, zoals anticipatie op verdere (loon)kostenstijgingen." In het geval van graaiflatie is de veronderstelling dat ondernemers de hogere inflatie als gevolg van hogere kosten aangrijpen om hun afzetprijzen disproportioneel te verhogen. 

Lees hier het complete artikel van Rabobank.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.