Volgens NRC-redacteur Liza van Lonkhuyzen laat het faillissement van Bed Bath & Beyond zien dat de ouderwetse winkel het moeilijk heeft. De iconische winkelketen was een begrip in het Amerikaanse straatbeeld. Volgens haar een soort groot uitgevallen Blokker, een winkelketen van vijf decennia oud waar menig Amerikaan herinneringen aan heeft.
De keten werd groot met lakens, handdoeken en beddengoed.
Vanaf 2012 begonnen de verkopen van de keten te stagneren. "We hebben de boot gemist met het internet", aldus Eisenberg later tegen The Wall Street Journal. "Als je me [jaren geleden] had gezegd dat sommige van mijn kleinkinderen hun jurken online zouden kopen, had ik gezegd: 'Mensen houden ervan de deur uit te gaan en te winkelen. Het is een sociaal gebeuren.' We realiseerden ons te laat dat het internet zo’n enorme impact op retail zou hebben." Ook de kortingsbonnen hadden hun beste tijd gehad. Amerikanen konden nóg goedkopere lakens of huishoudelijke apparaten vinden op websites als Amazon, of in supermarktketens als Walmart.
Volgens Van Lonkhuyzen was Bed Bath & Beyond niet te redden. De huidig topvrouw Sue Gove omschreef pakkend in een verklaring wat de keten voor mensen heeft betekend. "Miljoenen klanten hebben ons de belangrijke mijlpalen van hun leven toevertrouwd – van gaan studeren, naar trouwen, naar samen een nieuw huis inrichten en een kindje krijgen."
Lees hier het complete artikel.