Nederlanders hebben in 2022 voor € 33,3 miljard online uitgegeven, een groei van 9% t.o.v. 2021. Deze stijging in bestedingen is opvallend, aangezien het aantal aankopen juist gedaald is met 5% naar 347 miljoen. Het gemiddeld online besteed bedrag per aankoop is daarmee toegenomen met 15%. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
Groei voor online aankopen diensten, daling voor producten
Het aandeel Nederlanders dat online bestelt is het afgelopen jaar gelijk gebleven: 97% van de Nederlandse bevolking koopt online. We zien gedurende 2022 een stijging in het aantal online aankopen van en bestedingen aan diensten (respectievelijk +49% en +54%), maar juist een krimp voor producten (respectievelijk -10% en -7%). Vooral Q1 (+125%) en Q4 (+49%) van 2022 laten een sterke groei van de online bestedingen aan diensten zien vergeleken met 2021.
Dit is mede te verklaren door het verschil in marktomstandigheden: er was geen lockdown in Q4 2022 (in Q4 2021 was er wél een lockdown – met bijbehorende reisbeperkingen) en in Q1 2022 was deze korter dan die in Q1 2021. Hierdoor hebben Nederlandse consumenten meer gekocht in de categorie diensten. Wel hadden we te maken met nieuwe crises: de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis en de hoge inflatie. “De stijging in de dienstensector wordt met name veroorzaakt door de vele aankopen van tickets voor attracties en evenementen en reis-gerelateerde aankopen. Ook verzekeringen hebben we in 2022 vaker online aangeschaft dan in 2021, en tegen een hogere prijs”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.


Abonneren
Vacatures
- Bedrijfsleider | Cools Bekledingen
- Account Manager Nederland | Bodilson
- Accountmanager | STEEL Benelux BV
- Commercieel Administratief Medewerker | Blend Window Fashion
- Accountmanager Noord Nederland | Gerster
- Accountmanager Regio West-Nederland | Just Design
- Accountmanager Buitendienst | GARANT Nederland
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Groothandel in hout- en plaatmateriaal failliet
- Eén van Duitslands oudste bankenfabrikanten vraagt faillissement aan
- JYSK geeft verlaat buitenseizoen boost door 130 tuinartikelen extra in prijs te verlagen
- Mira Nasruddin rond droomproject af: landelijke woning krijgt complete metamorfose
- Woonwinkel in midden-Nederland te koop aangeboden
Top 5 - afgelopen maand
Weer
Nederlandse consument geeft online €33,3 miljard uit in 2022
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-05-26 Nathalie Wieferink lanceert Studio Nathalie Samson
- 2023-05-26 78% van de Nederlanders bezocht tenminste 1 keer een bouwmarkt in de afgelopen 12 maanden
- 2023-05-26 'Lagere woningprijzen gunstig voor doorstomer'
- 2023-05-26 ING signaleert: 'Toch nog een recessie?'
- 2023-05-26 9 op 10 Nederlanders willen in hun gemeente ‘een straat erbij’ om woningnood aan te pakken
- 2023-05-25 EK-gebouw in Hoevelaken mogelijk noodopvanglocatie voor asielzoekers
- 2023-05-25 Woontrend Event bij TMC Bergen op Zoom
- 2023-05-25 Deze Nederlandse stad blijft het aantrekkelijkst om in te wonen
- 2023-05-25 Hoe gaan we om met de pijn van inflatie?
- 2023-05-25 Pop-up banenwinkel landelijke primeur
- 2023-05-25 Otto Group maakt flink verlies
- 2023-05-25 Dit is de 'Beste Stand' op Design District 2023
- 2023-05-25 Global head of brand marketing verlaat Ankorstore
- 2023-05-24 Textiles & More showt nieuwe dessins, duurzamere vloeren- en handtuft en geweven collecties
- 2023-05-24 Nieuw pand voor Hubo Sint-Annaland
- 2023-05-24 Herstel passantenaantallen zet door
- 2023-05-24 Artemis Group boekt opnieuw een goed jaar
- 2023-05-24 Grote najaarstentoonstelling paleis Soesterdijk
- 2023-05-24 15 bedrijven in de problemen na brand kringloper
- 2023-05-24 'Juiste gereedschap is cruciaal bij inrichten van je huis'