Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ronald Verdult van RV Design over huidige containertarieven:

"De verwachtingen zijn gunstig voor zowel de consumenten als de leverancier"

Het zal niemand ontgaan zijn dat de containerprijzen maanden achter elkaar gedaald zijn, na een periode van hoge tarieven. Voor het eerst 15 weken zijn de spotprijzen weer iets gestegen. Volgens de World Container Index (WCI) van Drewry zijn de containers wereldwijd gemiddeld met 4% duurder geworden. Op papier moet er nu $1.605 neergelegd worden voor een zeecontainer tussen Shanghai - Rotterdam.

Maar hoe staat het er in de praktijk voor? En wat betekent dat voor groothandelaren, retailers en consumenten uit de interieurbranche? "Vooralsnog blijven de prijzen van containers laag", begint Ronald Verdult (RV Design), die ingaat op deze vragen. "De verwachtingen zijn gunstig voor zowel de consumenten als de leverancier. Je ziet dat de consumptie in de wereld wat lager is dan de afgelopen jaren en dat er momenteel een overschot is aan containers."


Ronald Verdult, eigenaar van meubelgroothandel RV Design.

Wereld van verschil
Begin 2022 was er juist een te kort aan containers waardoor de prijzen gestuwd werden. Bedrijven die aan overzeese handel deden betaalden destijds de hoofdprijs. "Een deel van de huidige voorraden in Nederland zal nog ingekocht zijn met de hoge prijzen. Het ligt er aan waar de containers precies vandaan komt, maar vorig jaar betaalde je zo'n 13.000 euro terwijl het nu 2.500 tot 2.800 euro kost. Als je ongeveer weet hoeveel stoelen je in een container hebt, kun je wel uitrekenen hoeveel dat aan transportkosten scheelt..."

Realistisch optimistisch
Voordat inkopers de vlag uithangen drukt Ronald op de rem. "Het is alleen niet zo dat je even 1, 2, 3 de prijzen drastisch kunt verlagen", waarschuwt hij. "Er zijn andere factoren waar je ook rekening mee moet houden." Ondertussen zijn bijvoorbeeld de kosten van vrachtvervoer in Nederland hoog, is de koersverhouding EUR - USD niet gunstig, zijn de materiaalkosten nog steeds duur en is de energierekening hoger dan voorheen.

Ronald vult aan: "Vorig jaar hebben we niet alles door kunnen berekenen aan de klant. Zo kunnen we nu ook niet per direct alles prijzen naar beneden gooien. Het is niet realistisch om prijzen te verwachten die overeenkomen met drie jaar geleden."

Wel is het zo dat groothandels die importeren vanuit Aziƫ, zoals RV Design, meer lucht hebben. Ook de retailer en consument profiteren hiervan. "De toeslagen en extra kosten over de containers zijn inmiddels vervallen en dat merk je wel direct aan de prijs. Dat kan bij ons al zo'n 20 euro schelen per stoel op de inkoopprijs. Als je dat doorberekend naar de retailprijs kan dat zelfs 40 tot 50 euro schelen."

Verschuiving in de markt
Desondanks de hoge spotprijzen hebben de afgelopen jaren ook kansen met zich mee gebracht. "Voorheen werden er enorm veel goedkope producten uit China gehaald. Maar omdat die vrachtkosten zo hoog waren had het geen zin om een stoeltje van 20 euro uit China te halen. Toen waren de transportkosten nog duurder dan het product zelf."

Daarom besloten ze bij RV Design meerwaarde toe te voegen aan de meubelen uit het assortiment. Hierdoor nam het aandeel van de transportkosten op het de totale kostprijs in verhouding af. Dat uitte zich in toegevoegde functies zoals in hoogte verstelbare- en/of draaibare gedeeltes, verbeterd zitcomfort middels een dikkere schuimlaag, nosag- of pocket- vering, en luxere stoffen. "Er worden nu meer hoogwaardige meubelen geproduceerd in China. Dat zag je ook terug op de meubelbeurs CIFF in Guangzhou die recent gehouden werd. Dat kan ook omdat het nieuwe prijsniveau meer geaccepteerd is door de consument."

Op deze manier maakt RV Design van de nood een deugd. "Iedereen in de keten moet uiteindelijk geld verdienen. En waarom moet je dan per se een zo goedkoop mogelijk product in de markt zetten? Dat zijn wij ons gaan beseffen in de voorgaande jaren", besluit Ronald.

Meer informatie:
RV Design
Minervum 7334 (kantoor) 
4817 ZD Breda
+ 31(0)765711922
sales@Ronaldverdultdesign.nl
www.ronaldverdultdesign.nl